Verdens største producent af hardware, HP, mailer snart et katalog ud til to millioner små og mellemstore erhvervskunder. Kataloget vil fremover blive sendt ud kvartalsvis og give kunderne mulighed for at købe alle former for HP-produkter - lige fra bærbare pc'er og håndholdte terminaler til servere og lagringsenheder - direkte fra selskabet.
Det direkte salg til små og mellemstore virksomheder er en ændring i salgsstrategien. Langt størstedelen af virksomhedens salg er sket via forhandlere. Kun de største virksomhedskunder har hidtil haft muligheden for at handle direkte med selskabet. Det skriver Cnet.
HP understreger, at den nye salgsstrategi ikke gælder Danmark, hvor salget til de små og mellemstore virksomheder stadig sker gennem forhandlere.
Det amerikanske forhandlere vil også fortsat have eneret på at sælge HP's Unix-servere og lagringsprodukter til større virksomheder - ligesom kataloget vil pointere, at produkterne kan købes hos forhandlere.
Realiteterne har ændret sig
Det er købet af Compaq, der har fået HP til at ændre strategi overfor virksomhedskunderne, fordi udbuddet af produkter er blevet bredere, som HP's Vice President, Robyn West, har udtalt i en pressemeddelelse.
HP indførte ellers sidste forår en grænse for, hvor små virksomheder selskabet må sælge direkte til. Det skete efter ønske fra HP-forhandlerne.
Men den politik er ikke længere aktuel. De økonomiske love bag pc-industrien har ændret sig, som HP's talskvinde, Elizabeth Gillan udtrykker det.