Det er først og fremmest mindre web-butikker, der høster frugterne af den stigende tendens til at købe julegaver på nettet frem for i fysiske butikker.
Det viser en uformel analyse foretaget af den navnkundige søgemaskine-ekspert, klummeskribent m.m. Mikkel deMib. Et nyt firma i deMib-regi, SEO Supporten, har undersøgt hvilke sites er mest synlige med en Google-søgning af de i julegavesammenhænge mest anvendte keywords.
I den udstrækning folk Googler sig frem til julegaveideerne, kan analysen bruges som liste over de mest populære web-steder for gaveindkøb.
Listen toppes af oenskeseddel.dk, fulgt af wikipedia, og den specielle amerikansk-ejede hjemmeside julidanevang.dk, hvor man blandt andet kan komme videre til butikker med alt fra havefræsere til sexlegetøj(!). På 4.pladsen finder man den første "rigtige" netbutik: romantiske-gaver.dk, mens en anden af slagsen findes på femtepladsen: Bimbambanana, der sælger skøre gadgets.
Keyword-listen, som SEO-analysen er lavet ud fra, består af 48 ord, som er generelt dækkende for jul- og julegave-markedet (ord som jul, julegaver, pakkekalender, online gaver) mens de sidste 12 ord repræsenterer de produktområder, som der er mest søgt op til jul, blandt andet legetøj, smykker og vin.
»Ikke overraskende finder vi mange mindre websites i toppen af markedsanalysen. Prissammenligningstjenester, Danmarks Radio, SOL.dk og Wikipedia dukker også op, men udover dem er det svært at få øje på de mere kendte websites, der ellers forsøger, at sælge julegaver til folk,« siger analysens bagmænd i en kommentar.
Hele listen over de mest julegave-sandsynlige sites kan findes her.