Et lille beløb med stor effekt. Manglende indbetaling af 75 kroner har lukket online-erhvervsavisen Netposten ned i dag. Selskabet bag har ikke betalt regningen for sit domæne per 14. juli, og derfor er domænet blevet lukket ned af den danske domæneadministrator, DK Hostmaster.
Direktøren for Netposten, Martin Lykke Nielsen, tager det umiddelbart ikke tungt:
- Nå, du har også hørt det? Ja, ja, den er god nok. Vi havde glemt at betale, men det har vi fået ordnet. Nu har jeg så hængt i røret hos DK Hostmaster i tre timer for at komme online, men der har været optaget. Vi er nok ikke de eneste, griner han.
Og det har han helt ret i, ifølge administrerende direktør Per Kølle fra DK Hostmaster.
- Der er vel 15.000 domænenavne, som ikke er blevet betalt. Det kan godt være, fordi folk ikke ønsker at eje det længere - det ved vi jo ikke. Men vi er i gang med at fakturere for dem, der ikke har betalt deres afdrag i juli, så derfor er en del blevet lukket ned i disse dage, siger han.
Inden DK-Hostmaster skrider til at lukke for adgang til et domæne, sender firmaet to rykkere ud. Fra den dag, da adgangen bliver lukket, har domæne-ejeren gerne 40 - 45 dage til at få betalt, inden vedkommende bliver slettet helt som registrant af navnet.
Martin Lykke Nielsen fra Netposten trøster sig umiddelbart med, at han stadig kan sende nyhedsbreve ud til de 48.000 abonnenter. Ved at klikke på artikel-links kommer læseren automatisk hen til en midlertidig adresse, hvor Netposten kan ses.
Dog ville han gerne kunne betale 10 år frem i tiden for ikke at havne i samme situation igen. Det kan han bare ikke, oplyser Per Kølle.
- Du kan kun betale for ét år ad gangen - og det må du huske. Det er lige som med telefonen og bilen. Betaler du ikke afgifter, bliver der lukket for telefonen, og pladerne bliver klippet på bilen, siger han.