Google og avisbranchen er ikke slyngveninder, men Google er i øjeblikket i færd med at gøre sine hoser grønne.
I sidste uge afleverede Google sit forslag til at indføre mikrobetalinger og nu er firmaet klar med en anden tjeneste, der skal skabe indtjening til magasin- og avisbranchen.
Tjenesten er døbt Google Fast Flip og her vil Google dele reklameindtægtere med avisbranchen.
Navnet Fast Flip dækker over, at Google gerne vil skabe en tjeneste, der gør det hurtigt at bladre gennem nyheder på nettet men giver læseren den samme oplevelse, som han ville få med en papiravis eller et blad i hånden. Det bedste fra begge verdener. Men mest af alt får man oplevelsen af at bladre i et pdf-dokument.
I Fast Flip har en række udgivere sagt ja til at medvirke. Deres internet-indhold kan nu hentes via brugerfladen i Fast Flip. Fordelen er, at indholdet præsenteres væsentligt hurtigere end i en browser, der peger på avisernes almindelige hjemmesider. Et umiddelbar minus ved Fast Flip er, at integrationen med aviserne stopper ved de udvalgte artikler. Klikker man på avisens egne links i Fast Flip, så ryger man ud af den overskuelige oversigt og ind på almindelige hjemmesider.
Fast Flip er en del af Googles eksperimenter, men den er åben for alle. Prøv Google Fast Flip her.
Google lover at dele annonceindtægterne med mediahusene og håber, at muligheden for at få fingrene i nyhederne hurtigere vil betyde, at læserne læser flere nyheder, hvilket betyder flere annoncekroner at dele med avis-partnerne. Fast Flip bliver næppe den eneste indtægtskilde for Google i fremtiden. I sin nuværende form virker tjenesten mest som et supplement.
Med tiden skal Fast Flip gøres endnu mere personlig. Det vil sige, at læse-tjenesten skal lære hvilke emner, forfattere og aviser, som læseren foretrækker og præsentere ham for nyt relevant indhold.
Funktionen skulle også være tilgængelig via touch-interface på mobilen som Andriod og iPhone.