Elektronisk indkøb over nettet spås en stor fremtid, og Microsoft håber, at firmaets Internet-tjeneste MSN (Microsoft Network) kan blive stedet, hvor købere og sælgere finder hinanden. En ny strategi, som firmaet netop har fremlagt, indebærer at MSN skal udvides med flere nye tjenester, som gør det lettere at søge efter produkter og sammenligne priser og salgsbetingelser. Microsoft har netop købt CompareNet, en gigantisk Internet-database, som indeholder konstant opdaterede produktinformationer fra en lang række forhandlere. CompareNet-tjenesten bliver indenfor den kommende tid integreret med MSN.
Microsoft Passport er et nyt initiativ, som betyder at man kun skal indtaste sine personlige data en enkelt gang. Derefter kan man med et klik overføre dem til alle butikker, der er certificeret til systemet, hvilket skal gøre det lettere og hurtigere at handle.
Den sidste brik i Microsoft's strategi er BizTalk, et XML-baseret sprog, som betyder at produktsider kan forsynes med "etiketter", der gør det lettere at hente og sammenligne informationer. Dell og Barnes & Noble har allerede annonceret, at de vil støtte BizTalk.