På mange arbejdspladser er det helt normalt, at medarbejdere udstyres med en mobiltelefon og en computer. Men hvorfor stoppe der?
Firmaet WakyWaky mener, at landets virksomheder i endnu højere grad skal forkæle de ansatte med forbrugsgoder.
WakyWaky tilbyder samlede pakker, hvor medarbejdere kan vælge forskellige fladskærms-tv, digital-kameraer, mobiltelefoner, mobilabonnementer, bredbånd og bærbare computere.
Firmaet læner sig op af reglen om, at en arbejdsgiver kan forære medarbejdere gaver for op til 5.200 kroner.
Resten af beløbet kan medarbejderen så afdrage i rater direkte fra sin løn. Ifølge WakyWaky kan det bringer produktpakkerne ned i en pris, der minder om et almindeligt bredbåndsabonnement.
»Vi gør forbrugerelektronik meget billigere, dels ved at tænke utraditionelt, dels ved at udnytte stordriftsfordele og i sidste ende ved at dele mere af avancen med kunderne. Dermed får virksomhederne også helt nye muligheder for at tilbyde relevante medarbejdergoder uden, at det bliver dyrere for virksomheden,« siger Lars Bjørn Helgestad, administrerende direktør for WakyWaky.
»Personalegoder er jo efterhånden blevet mere end blot et tillæg til lønpakken. Vi leverer derfor et nyt våben i kampen om at tiltrække og holde på de bedste medarbejdere,« siger Lars Bjørn Helgestad.
WakyWaky understreger, at firmaet ikke ønsker at blive slået i hartkorn med virksomheder, som forbrugerne opfatter som "gråzonespillere" i markedet for leasing og afbetaling. Firmaet tilbyder godt nok leasing og lån, men renterne er betydelige lavere end for eksempel hos Fona, lyder forklaringen fra WakyWaky.
God idé
It-analytiker Anders Elbak fra IDC kalder koncepter som WAkyWaky og det beslægtede OutWave.dk for gode idéer i et ellers skarpt opdelt og konservativt it- og telemarked.
»I dag skal der mere til for at skille sig ud på markedet. Og det er klart et koncept, som har manglet i kanalen. Der har længe været behov for nytænkning. Det kan i hvert fald bruges til at holde bedre styr på kunderne. Det er faktisk overraskende, at det ikke er kommet tidligere. Men det er ofte små spillere, der laver forandringer i markedet,« siger Anders Elbak til magasinet CRN.
It-analytikeren vurderer, at selskaberne har gode forudsætninger for at slå igennem i it-kanalen, hvis ellers økonomien er strikket rigtigt sammen.