Q-Networks, der udviklede avancerede firewalls, routere og VPN-produkter, samt en særlig løsning til styring af båndbredde, havde op til lukningen seks mand ansat.
"Produkterne var meget lovende, men man havde formentlig undervurderet, hvor meget der skal til i form af testning og dokumentation, når man udvikler avanceret hardware," fortæller Hans Henrik Mygind, direktør for den pan-nordiske distributør og forhandler, Upgrade.
Upgrade forhandlede Q-Networks løsning til styring af båndbredde, som blev markedsført overfor ISP'ere og teleudbydere.
Ud over Upgrade og de dertil tilknyttede forhandlere havde Q-Networks partnere i England, Italien, Tyskland og Belgien.
Så sent som i sommer satte investorerne flere penge i Q-Networks.
Uffe Nielsen, der kom ind som økonomiansvarlig for næsten to år siden, fortæller, at mens Q-Networks havde fremragende produkter, så skulle der mere produktudvikling, mere kapital til og dermed tid, end man havde kalkuleret med ved en rekonstruktion for næsten tre år siden. Problemet var som en konsekvens af disse årsager, at udviklingskvaliteten og troen på produktet ikke levede op til forventningerne.
"Man fik aldrig et helt færdigt, modnet og testet produkt, så der var mange tilretninger, der skulle foretages hen ad vejen," fortæller han.
Ifølge kurator i boet efter Q-Networks, Jan Bech, havde selskabet blandt andet fået problemer efter at en løsning leveret gennem Upgrade førte til en tvist om færdigudviklingen af løsningen. En tilsvarende situation var opstået med den engelske forhandler. Desuden var en ordre til en kunde i Tyskland på omkring to millioner kroner blevet annulleret efter kontraktens indgåelse. Til sidst havde selskabet så store problemer, at man selv valgte at begære sig konkurs, oplyser kurator.
Ifølge Uffe Nielsen var problemerne i Sverige og England ikke de pågældende forhandlernes skyld.
"Upgrade (forhandleren i Sverige, red) har opført sig meget tålmodigt, men det gav for mange problemer, at produktet ikke var tilstrækkelig modnet. I England gav det desuden vanskeligheder, at slutkunden ikke kunne få service gennem forhandleren, men måtte henvende sig direkte til Q-Networks for at få en tilfredsstillende service. Det var et meget komplekst produkt, men kompleksiteten var skjult for både kunderne og slutbrugerne," fortæller Uffe Nielsen.
Han mener ikke, at yderligere kapitalindsprøjtninger i sig selv ville have kunnet redde firmaet.
"En yderligere satsning ville have krævet en ny ledelse, men hvis man både skulle have investeret i en ny adm. dir og en ny salgsansvarlig direktør med teknisk forståelse samt gjort udvikling/tilpasning, modning og test helt færdig, ville investeringerne let have løbet op i yderligere 7 - 8 millioner kroner - uden at man på forhånd kendte til med sikkerhed, om det ville føre til noget," påpeger Uffe Nielsen.
Q-Networks blev startet for 7 år siden af en gruppe forhenværende B&O-ingeniører. Selskabet gik konkurs for tre år siden men blev reetableret med nye investorer i foråret 2002. Ifølge Erhvervs og Selskabsstyrelsen hed ejerne ind til konkursen CDI Networks i Birkerød samt firmaet Hokto Ltd med adresse på Bermuda. Ved redaktionens slutning var det er ikke lykkedes CRN at komme i kontakt med nogen af de to ejere.