Spammere er begyndt at benytte et gammel kendt trick for at snyde deres ofre. Selv om forskning viser, at effekten af skjule budskaber rettet mod underbevidstheden næppe har nogen effekt, har det ikke afholdt spammerne fra at forsøge sig med metoden.
Teknikken, der blev brugt i filmindustrien i 50'erne for at få folk til at købe sodavand, fungerer ved, at et billede af en sodavand bliver vist gentagne gange i en brøkdel af et sekund. Det skulle så blive opfanget af underbevidstheden, så man får lyst til en sodavand.
I de nye spammails får man tilbudt en amerikansk aktie. Mens man læser om aktien, blinker budskabet »buy«, hvorefter der er en mulighed for at købe aktien. Indtil videre bør det altså næppe være farligt for skandinaver.
»Det her er et forsøg, som de laver for at tjekke, om det virker eller ej. Det er svært at sige, hvordan det vil udvikle sig. Lige nu er det aktier. Næste uge kan det handle om et universitetsdiplom, siger Bo Engelbrechtsen, som er markedschef for sikkerhedsfirmaet Softscan, til Pc for alla.