Integrationen mellem ERP-systemer og systemer til automatisering af operationer på fabriksgulvet hænger i dag ikke særlig tæt sammen. Der er en kulturforskel mellem de to typer af systemer, som bevirker, at der er opstået en gråzone i det lag, hvor systemerne skal tale sammen.
Det er baggrunden for, at de to Invensys-selskaber har valgt at lave en ny selvstændig markedsenhed, der har som mål at løse problemerne for virksomhederne.
Danmark er udpeget som pionermarked for det nye selskab. Når valget er faldet på Danmark, er det fordi, vi har så mange små og mellemstore virksomheder, hvor beslutningsgangen er kort, og de organisatoriske lag er tynde.
Der opsamles hele tiden bunker af data i produktionssystemer, som rigtigt anvendt kan anvendes til at optimere planlægning og produktion. Problemet er bare, at det ofte ikke sker og systemerne i stedet bliver til suboptimerede IT-øer.
Interne forsyningskæder
? Det er virksomhedernes interne forsyningskæder, vi vil se på og hjælpe virksomhederne med at analysere og forbedre, siger administrerende direktør Kim Lave Nielsen, Baan.
Han tilføjer, at en tættere integration og deling af informationer mellem ERP og systemerne på fabriksgulvet er et nødvendigt led i de effektiviseringer, som topledelserne i virksomhederne er på jagt efter.
? Vores vurdering er, at integrationsproblemerne ikke kan løses alene med MES-værktøjer (Manufacturing Execution Systems). MES beskriver 12 grundlæggende funktioner, og det er ikke nok. Grunden er blandt andet, at alle virksomheder har blandede IT-miljøer, siger Uwe Küppers, der er skandinavisk chef for Wonderware.
Systemer fra andre leverandører
Den grundlæggende idé i selskabet er at yde uafhængig konsulenthjælp. Det indebærer, at selskabet også vil arbejde for virksomheder, som har valgt ERP-systemer eller automationssystemer fra andre leverandører.
? Vi går ikke ud som leverandører af ERP eller automationssystemer. Vores fokus er at hjælpe virksomhederne med at finde ud af, hvor i deres systemer det bedst kan betale sig at sætte ind, fastslår Kim Lave Nielsen.
Uwe Küppers tilføjer:
? Vi vil analysere hele billedet.
Stort dansk marked
Kim Lave Nielsen vurderer, at der alene i Danmark er et potentielt marked for det nye selskab på 300 millioner kroner:
? Vi starter med fem-seks medarbejdere, og efter et halvt år vil vi så evaluere det foreløbige resultat. Vi betragter det her som et strategisk projekt for os og har ikke som mål at generere omsætning på kort sigt.
Den første målgruppe for det nye selskab er fødevareindustrien.
Denne artikel stammer fra den trykte Computerworld