22 elselskaber har ifølge dagbladet Børsen slået sig sammen om det fælles projekt at give teleselskaberne reel konkurrence som bredbåndsleverandør. Gennem tv-reklamer og fælles koordineret markedsføring i selskabet Dansk Fibernet og en tilpasset pakke af bredbåndsydselser satser de på at kapre markedsandele. De 14 fiberselskaber har indgået aftale om at leve op til de samme krav til kvalitet, hastighed.
Elselskaberne har efter deres hidtidige milliardinvesteringer i fibernetværk haft begrænset udbytte: De hentede sidste år 21.000 kunder på seks måneder - hvilket skal ses i forhold til, at det halvandet år gamle bredbåndsselskab Fullrate har fået over 40.000 kunder indtil nu med en investering på en brøkdel af elselskabernes, fremfører Børsen.
Avisen kan videre berette, at TDC allerede i dag går til modangreb mod elselskaberne. Det sker med en landsdækkende kampagne for bredbånd baseret på fiberkabler, og det bliver nordisk premiere på den seneste standard, VDSL2.
TDC's lancering sker, så over 60 procent af de danske husstande vil kunne gøre brug af den høje hastighed ved udgangen af 2008. 50 Mbit/s-download og 2 Mbit/-upload skal koste 549 kr. om måneden.