Danske Open Business Innovation har udviklet en softwareløsning som skal give forbrugerne kontrol over de små radiochips, der snart bliver en fast del af alle de genstande, som vi omgiver os med i dagligdagen, skriver Berlingske Tidende.
Radiochips - også kaldet RFID-tags - skal på længere sigt erstatte stregkoderne i supermarkedet, så man slipper for at hive varerne op af vognen, når man forlader butikken.
Men mange frygter at teknologien kan misbruges til overvågning af forbrugerne. En aktuel Gartner-undersøgelse viser, at 44 pct. af de amerikanske forbrugere ville undgå supermarkeder, som benytter radiochippen.
Forbrugerne ønsker at radiochippen enten skal fjernes eller slås ihjel ved kassen, men Stephan Engberg fra Open Business Innovation har fundet en anden løsning - han mener, at radiochippen skal overføres til en »privatsfæretilstand«, når varen er købt.
»Når man har købt en vare, skal man helt automatisk overtage kontrollen med radiochippene, så de kun svarer een selv. Derved kan man bevise, at man ejer varen,« siger Stephan Engberg til Berlingske Tidende.
Det danske firma er klar med en softwareløsning, som kan overføre chippen til »privacy mode«, hvorefter den eksempelvis kan bruges til tyverisikring, til at finde tabte genstande, bevise ejerskabet eller levere oplysninger om produktet.
Open Business Innovation er nu på udkig efter samarbejdspartnere, som vil færdiggøre og forhandle løsningen.