Teleselskaber dropper simlås

Opdateret: Mobiler er frie fugle på markedet. Blot et større selskab operatørlåser stadig.

Landets mobilselskaber er over en bred kam stoppet med at operatørlåse deres mobiler. Dermed kan kunderne lettere skifte teleselskab, når de er trætte af det gamle. Kunden slipper for at betale bøde, få hjælp af en specialist i en telebiks eller selv støve en kode op på internettet for at kunne gå over til en konkurrent, inden kontrakten udløber.

Både TDC, Telia og Telenor - samt deres datterselskaber - låser ikke telefonerne. Kun et større teleselskab, "3", låser mobilerne, og så er iPhone stadig låst.

De store teleselskaber fortæller, at de får mere tilfredse kunder af at åbne telefonerne. Teleselskabet 3 hævder omvendt, at de ikke har problemer med sure kunder over deres låste telefoner.

Det seneste teleselskab, som overgav sig og tillod troløse mobiler, er markedets gigant, TDC, med hver tredje danske mobilkunde. Giganten tog beslutningen sidste år.

"Der har været en masse gode argumenter set fra operatørernes side for at låse, men måske ikke så mange gode argumenter set fra kundernes side. For kunderne er det irriterende, hvis telefonen skal sim-åbnes efterfølgende," siger Christoph Nørgaard, direktør for Mobil, TDC Privat.

Derfor får TDC's kunder en bedre oplevelse af selskabet, når deres telefoner er frie, mener direktøren.

Sparer kundeservice
Det var dog ikke ene og alene jagten på tilfredse kunder, der fik TDC til at åbne mobilerne for brug hos konkurrenterne.

Når en kunde skal have åbnet sin mobil, koster det teleskabet penge, fordi en medarbejder i kundeservice skal guide kunden. Samtidig måtte TDC til tider vente på at få nye modeller, hvis de skulle låses til TDC's net. Disse årsager var medvirkende til, at TDC sidste år tog beslutningen om at droppe simlåsen, forklarer Christoph Nørgaard. De sidste telefoner hos telegiganten blev låst i slutningen af sidste år.

Telia låser ligeledes ikke mobilerne.  Det gælder også dataselskabet Call Me. Hvis Telia skulle sælge en telefon i dag med simlås, så er det fordi, den har ligget og samlet støv på lageret siden sommeren 2008, hvor Telia slap mobilerne løs, eller også er det Apples iPhone.

Telenor og datterselskaber låser heller ikke, med undtagelse af Apples telefon.

Alle har brudt med låsetanken med parolen, at kunderne skal være tilfredse.

"Vi ønsker at gøre det så enkelt og let som muligt for både vores kunder og vores medarbejdere," siger Søren Dierks, indkøbsansvarlig i Telia Mobility.

 TDC's datterselskaber M1 og Telmore har også frie mobiler.

"Det er en vare, som kunden køber, så der er ikke nogen grund til at operatørlåse den," Michael Koch, pressemedarbejder hos Telmore.

"Vi mener, at det skal være kundetilfredshed og en god aftale, der binder kunden, og ikke jura og teknik," siger han.

Lås hos 3
Der er dog ét større teleselskab, der er låst fast. Teleselskabet 3, der har knap fem procent af landets mobilkunder, opertørlåser mobilerne. Det koster 500 kroner at få låst mobilen op under de seks måneders bindingsperiode, og derefter hjælper kundeservice gratis med at låse den op, hvis kunden ønsker det.

"Vi vil gerne have, at de bliver hos os," forklarer pressechef Stine Green Paulsen fra 3 om, hvorfor teleselskabet låser mobilerne.

"Det er ud fra en forventning om, at flere vil forblive kunder hos os," siger hun.

Kunderne ønsker at være kunder hos 3, når de køber telefonen hos dem, tror Stine Green Paulsen. Derfor har de som oftest ikke brug for at få låst den op, vurderer hun.

"Jeg tror, at man køber sin telefon hos os, fordi man gerne vil være kunde hos os," siger Stine Green Paulsen.

Hun erkender, at kunderne ville vinde på at få frie mobiler. Men teleselskabet har ikke problemer med sure kunder, der ringer ind for at brokke sig over låsen, hævder hun. Kunderne forventer ikke frie telefoner, mener hun.

"Selvfølgelig ville det være nemmere, hvis man bare kunne bruge den med dét selskab, som man ville, men mange ved godt, at det er sådan det er," siger pressechefen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere