Har du oplevet, at din Seagate-harddisk holder op med at fungere eller udvikler pludselig, uforklarlige fejl? Så er du ikke den eneste. I de seneste uger er Seagates kundefora på nettet blevet oversvømmet med klager fra kunder, der har problemer med deres harddiske. De fleste af klagerne handler om desktop-modellen Barracuda 7200.11 og de kommer både fra kunder med Windows, Linux og Mac OS.
Seagate har nu indrømmet, at der er problemer med 7200.11, og tilføjer samtidig at fejlen også findes i DiamondMax 22, SV35 og Barracuda ES.2. Og dermed er det stort set alle producentens desktop-serier, der er berørt, selvom det kun er et fåtal af de producerede harddiske der har udviklet fejl. En firmware-opdatering fra producenten skal nu løse problemerne.
Typisk sker der det, at computeren ikke kan få kontakt med harddisken efter en nystart - så hvis der er mistanke om, at computerens harddisk kan være berørt, så lyder det første råd at man skal lade være med at slukke computeren. Dernæst skal man udlæse harddiskens modelbetegnelse, serienummer og firmwareversion med Seagates eget værktøj Drivedetect.
Disse oplysninger skal så sendes til Seagate på discsupport@seagate.com, hvorefter firmaet vender tilbage med svar på, om det er nødvendigt at udskifte firmwaren. I givet fald får man tilsendt en ny firmware-version, der kan installeres uden datatab.
Firmware-opdateringen ligger ikke på nettet og der er heller ikke nogen liste over de berørte firmware-versioner, så man selv kan tjekke, om harddisken er ramt af fejlen.
Men spørgsmålet er så, hvad man skal gøre, hvis computeren nægter at starte fordi harddisken allerede er stået af. Seagate lover kun at man vil hjælpe kunder der ikke kan få adgang til deres data - uden at fortælle nøjagtigt hvordan dette skal ske.