Hvis du ikke kender firmaet Havok, så kender du med garanti nogle af de titler, som firmaets teknologi indgår i. Havok har blandt andet leveret indmad til spil som Kane & Lynch, Assassin's Creed og Bioshock 2.
I fremtiden skal danske talenter være med til at skabe lignende succesfulde titler.
Havok har etableret sig i Danmark og allerede ansat tre personer.
Firmaet har peget på Thomas Jakobsen som leder af det danske kontor. Han har en fortid i den danske spilindustri. Især i IO Interactive, hvor han var med til at sende den store danske spilsucces Hitman ud i verden.
Havok er oprindeligt irsk, men der er nu kontorer i henholdsvis München, Calcutta, San Fransisco og i Japan. Og det er bevidst, at der nu kommer et københavnsk kontor.
"Irland er jo ikke lige frem kendt for et spirrende spilmiljø. Det er Danmark til gengæld. Her er meget talent på området," siger Thomas Jakobsen.
"Kontoret er ikke et salgskontor. Tværtimod. Der er tale om et researchkontor i stil med det, der ligger i München," forklarer Thomas Jakobsen.
Derfor er meningen med det danske kontor også at tiltrække nogle af byen, landet og regionens kloge hoveder. Især udviklerprofiler med C++ erfaring og kendskab til 3D grafik, spil- eller konsoludvikling. Thomas Jakobsen forestiller selv, at danske civilingeniører, dataloger, matematikere og fysikere kunne blive hans nye kollegaer.
Havok sælger interaktiv software og tjenester til digitale medieskabere i spil- og filmindustrierne.
Det vil sige middleware til især spilproducenter. Moduler til at skabe livagtige bevægelser.
Man kan finde Havoks teknologier i for eksempel Halo Reach og Epic Mickey men også i film som Clash of the Titans, James Bond: Quantum of Solace, Harry Potter og Føniks-ordenen og The Matrix.