Hvor som helst - når som helst

En af mine visioner når det gælder det offentliges IT-brug er, at det offentlige skal tilbyde borgerne service når og hvor som helst. Ikke sådan at forstå at offentligt ansatte på alle områder skal være på arbejde i døgndrift. Tværtimod skal vi bruge teknologien til på enkel vis at gøre informationerne elektronisk tilgængelige og udvide mulighederne for, at borgerne derhjemme, fra biblioteket eller andre steder med en internetopkoblet computer kan sætte sig til det elektroniske kan-selv-bord.



Flere og flere danskere benytter IT, og de selvbetjeningstjenester der allerede nu er udviklet. Tendensen ses tydeligt inden for et område som homebanking, men også offentlige institutioner er med i front med Told og Skat som spydspids. 540.000 benyttede tast-selv-service, mens ca. 24.500 brugte Internettet i forbindelse med selvangivelsen for 1996. Det er høje tal og oven i købet i stigning. Den udvikling, og det behov den viser, skal vi tage hånd om i den offentlige sektor.



Ulempen ved det nuværende niveau for selvbetjeningsydelser er dog, at det kun kan omfatte relativt simple øvelser. Ligeså snart man går over til mere individuelle og dermed også mere komplicerede områder, slår den nuværende teknik ikke til på grund af sikkerhedsproblemer.



Det er da også derfor, at det haster mere end nogensinde med at få udviklet en passende sikkerhedsløsning, så vi ikke risikerer, at fortrolige oplysninger falder i de forkerte hænder, og så vi får sikkerhed for, at dem vi sender oplysninger til og får oplysninger fra vitterlig er dem, de giver sig ud for at være.



Regeringen har med den seneste IT-handlingsplan slået et slag for udviklingen af selvbetjeningssystemer:



  • Alle ministerier og styrelser skal inden årets udgang være på Internettet med en hjemmeside og have en officiel e-postadresse.


  • Alle brugerrettede blanketter skal i løbet af 1998 gøres elektronisk tilgængelige

    Der skal udarbejdes en fælles plan for udviklingen af selvbetjeningssystemer i den offentlige sektor frem mod år 2000. Og regeringen opfordrer kommunerne til at gøre det samme.


  • I indeværende folketingssamling fremsætter jeg et lovforslag om digital signatur, og jeg vil gøre alt for derudover at sikre udviklingen af åbne løsninger til sikker elektronisk kommunikation.




Borgerne skal ikke rende fra Herodes til Pilatus



En anden vision går på, at borgeren ikke behøver at henvende sig mere end et sted i det offentlige for at få svar på sine spørgsmål. I takt med, at de offentlige informationer bliver elektronisk tilgængelige, vil det blive ulig meget nemmere at give borgerne adgang til de informationer, de måtte have behov for og det på kryds og tværs af forvaltningsgrænser.



Det er den vej, vi skal i den offentlige sektor. Borgeren skal ikke begrænses med at skulle rende fra Herodes til Pilatus for at få fat i de informationer, som han/hun har brug for. Med hjælp fra informationsteknologien må vi som offentlige myndigheder til at se bort fra forvaltningsgrænserne. Der skal tænkes på tværs med udgangspunkt i borgerens situation og ikke i velindkørte forvaltningsrutiner. I sidste ende vil det i øvrigt også komme de enkelte ansatte til gode. Med IT vil det i en lang række tilfælde blive lettere og hurtigere at betjene de borgere, der ikke kan betjene sig selv.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    itm8 A/S
    Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

    Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

    25. februar 2025 | Læs mere


    Identity Festival 2025

    Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

    05. marts 2025 | Læs mere


    Tech Transformation Trends 2025

    Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

    06. marts 2025 | Læs mere






    White paper
    Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren