De besøgende hos Ciudad Group Santander i Madrid bliver nu guidet rundt af en lille hærskare af små venlige robotter. Det gigantiske kompleks med ni bygninger og 5.500 ansatte er en af de største banker i verden. Så det er ganske nemt at fare vild.
Santander har derfor fået det portugisiske firma Ydreams til at bygge den såkaldte Interactive Guest Assistant, som henter gæsten ved indgangen og viser vej til det rigtige kontor.
En imponerende video som viser systemet kan ses hos Engadget.
Det starter med, at den besøgende opsøger en terminal, vælger sprog og indtaster, hvem man skal snakke med. Derefter tilkalder terminalen en robot, som hilser velkommen og bringer den besøgende frem til det rigtige kontor.
Robotten bruger radiosignaler til at orientere sig i bygningen. Hallen er udstyret med 12 sendere og hver robot har to modtagere samt et gyroskop og et hodometer. Hver robot har også 16 sonarenheder, som skal sørge for, at robotten ikke støder ind i forhindringer eller mennesker.
Batteriet skulle holde i seks timer og robotten sørger selv for at køre tilbage til ladestationen, når det er tid til en opladning.
Santander-banken har også installeret en 12 meter lang interaktiv væg og en model af hele komplekset, der bruger augmented reality til at lægge digitale data ”ovenpå” modellen.