I Grenå kan man i øjeblikket se en mulig løsning på højresvingsulykker, der hvert år er årsag til trafikdrab i Danmark.
Firmaet See-mi har opstillet sin patenterede opfindelse, der lover at forhindre de alvorlige sammenstød mellem cykler og især lastvogne.
See-mi fungerer i korte træk således: Når en cykel nærmer sig et kryds sendes et signal fra cyklens lovpligtige front refleks, med indbygget See-mi teknologi, til en modtager installeret på lyssignalet i krydset. Derved aktiveres et specialdesignet lyssignal, som er placeret i lastbilchaufførens synshøjde. Signalet fortæller ham, at der er cyklister på hans højre side eller foran lastbilen, og at han derfor skal være ekstra opmærksom.
Havarikommisionen for Vejtrafikulykker har vurderet, at en løsning som See-mi kan forhindre 16 ud af 25 analyserede ulykker, hvis produktet sniger sig ind i alle trafikkryds.
Produktets opfinder, Carsten Mulvad Sørensen, oplyser til ComON, at det vil koste en kommune cirka 50.000 kroner at indbygge modtagere og lys-signaler i et almindeligt kryds, hvor fire veje mødes.
Firmaet er i øvrigt godt i gang med at lave aftaler med producenter, så de obligatoriske lysreflekser kan blive "født" med den indbyggede chip. Selve refleksen får en stylpris på cirka 100 kroner.
Første installation af See-mi teknologien sker som nævnt i Grenå, hvor syv lyskryds og minimum 300 cyklister bliver udstyret med teknologien. På firmaets hjemmeside kan flere interesserede test-personer tilmelde sig.