Det er kun ti måneder siden at svenskerne Daniel Ek og Martin Lorentzon åbnede streaming-tjenesten Spotify.
I dag er Spotify vurderet til at være 250 millioner dollars værd. Det er cirka 1,3 milliard kroner.
Lorentzon er medstifter af TradeDouble, mens Ek efter eget udsagn aldrig har købt et lovligt musiknummer på nettet. Nu markedsfører han streaming-tjenesten som det bedste lovlige alternativ til ulovlig fildeling.
Det hovedsageligt reklamefinansirede Spotify har omkring fire millioner registrerede brugere i de få EU-lande, hvor tjenesten er aktiv – det gælder endnu ikke Danmark.
Brugerne kan enten lytte til musik-streams gratis mod at skulle lægge øre til en reklame med regelmæssige mellemrum, eller de kan tegne abonnement og for omkring 80 kroner om måneden få alverdens musik streamet on demand og uden reklamer.
Trods mange brugere og en stor mængde positiv hype i svensk og britisk presse tjener stifterne endnu ikke penge på selve driften af Spotify, men ifølge Financial Times kan den økonomiske side af sagen snart blive betragteligt mere positiv.
Finansavisen beretter, at Spotify har sikret sig en stor pose penge fra investorer i London og HongKong. Det er investorerne, der vurderer Spotifis markedsværdi til aktuelt at ligge på de 250 millioner dollars.
I alt skulle Spotify have sikret en kapitaltilførsel på 50 millioner dollar – cirka en kvart milliard kroner - fra blandt andre Li Ka Shing Foundation og britiske Wellington Partners.
Financial Times mener, at man skal bide mærke i timingen for investeringen: Den kommer på et tidspunkt, hvor den riskovillige kapital verden over er en mangelvare, og til trods for, at der stadig er tvivl om Spotifys indtjeningsevne, mediehype eller ej.
Men den kommercielle succes kan sikres på andre måder, og her er det konkurrenten Apple, der sidder med nøglen. De nye investorer kalkulerer med, at Spotify snart lander en aftale med Apple, der gør Spotify til en iPhone-applikation, og dermed sender streamingtjensten ud i hænderne på millioner af nye kunder.
Det er endnu ikke lykkedes ComON at få Spotifys ledelse til at forklare om selskabets planer på det danske marked.