Mobiltelefongiganten Nokia indrømmer overfor "Plusminus" at der er brugt mangelfulde komponenter i den populære model 8210, men afviser samtidig en generel konstruktionsfejl. Der er imidlertid meget som tyder på, at telefonens hylster er designet forkert og ikke i tilstrækkelig omfang isolerer mod fugtighed.
En stor tysk mobilforhandler siger til "plusminus" at 7 ud af 10 solgte telefoner kommer tilbage pga. problemer med telefonens display. Det bekræftes af Torsten Bremer fra Pro Systec, der er et af de største selskaber som forsikrer mobiltelefoner i Tyskland. Han fortæller at 70 pct. af de solgte 8210-telefoner kommer til reparation før eller senere.
Pro Systec har taget konsekvensen og vil ikke længere forsikre 8210 og tre andre Nokia-modeller, 3310, 3330 og 8850. Samtidig planlægger selskabet at sagsøge Nokia for at kræve erstatning - og det samme gør en række kunder, som føler sig snydt.
For at efterprøve påstanden om konstruktionsfejl købte "plusminus" 10 mobiltelefoner hos en distributør, som blev undersøgt af eksperter. Fire af 8210-telefonerne havde ingen fejl, to havde et beskadiget display, tre udviklede fejl efter kort tids brug og én telefon var helt defekt.
Eksperterne konkluderer at der uden tvivl er tale om en konstruktionsfejl, som Nokia kunne have korrigeret for længst. Men firmaet har endda flere gange afvist at foretage garanti-reparationer på telefoner med den begrundelse, at kunderne selv er skyld i fugtighedsskader.
Links:
(Kilde: Plusminus)