I går introducerede Apple en ny iPod Nano, der kan optage video, og Steve Jobs relancerede iPod Touch som en spillemaskine.
De to produkter er direkte konsekvens af en udvikling, der truer pladeselskaberne. Det mener pladeindustriens foretrukne analytiker Mark Mulligan fra Forrester Research.
"iPhone og iPod Touch er essentielt et nøgent produkt, som kunderne selv tilpasser med programmer fra App Store," siger Mulligan til avisen The Guardian.
Meget mere end musik
Mulligans pointe er, at iPhone, iPod Touch og nu også iPod Nano ikke længere blot er musikafspillere. Før i tiden skyndte nye iPod-ejere sig ind i iTunes for at købe en masse musik, men nu kan de lige så vel begynde at filme vennerne eller hente spil i App Store. Derfor er det så vigtigt for pladeselskaberne at lade kunderne abbonnere på musik som med TDC's Play og Nokias Comes with music.
"Pladeselskaberne ville ikke have tilladt Comes With Music for tre år siden. Men pladeselskaberne har fået øjnene op for, at musiksalg til iPod ikke er nok. De bliver nødt til at prøve alt, som markedet opfinder, som foreksempel Spotify. Albummet blev opfundet i 1909 og har ikke ændret sig siden," siger Mulligan.
Når han kigger på salgstallene for iPhone, så gruer han for udviklingen. Salget af iPods er nemlig stagneret, og dermed er MP3-afspiller markedet stagneret. Det betyder, at det digitale marked, som pladeselskaberne netop er begyndt at vænne sig skal afløse cd-salget, ikke længere har den fremdrift, det havde for bare et år siden.
"Jeg har i flere måneder forsøgt at hamre en meget, meget vigtig pointe ind i hovedet på pladeselskaberne, nemlig; Hvad sker der med musiksalget, når salget af afspillerne mister momentum? Apple står for 75-80 procent af musikdownload-markedet, og derfor er det helt afhængig af Apple. Hvis man regner på det, og regner med, at folk udskifter deres iPod hver andet år, så afslører det, at der ikke er kommet flere iPod-ejere siden 2007," siger Mark Mulligan.
Større spredning
I stedet har iPhone fremdrift, og iPhone er meget mere end en musikafspiller. Men Jesper Bay fra pladeselskabernes interesseorganisation IFPI er ikke bange for iPhone.
"Det ændrer ikke ved den konkurrencesituation, som musikbranchen altid har været i med andre underholdningstjenester som film og spil. Helt overordnet er iPhone en fordel for os, fordi den er endnu et sted, hvor vores kunder kan lytte til musik. Det kan være, at vi ikke sælger lige så meget musik til iPhone-ejere som til iPod-ejere, men det bliver udlignet af, at vi får musikken spredt ud på flere kunder," siger Jesper Bay til ComON.
Sidste år stod salget af digitale downloads for 10,8 procent af den danske pladebranchens omsætning. Salget af CD'ere er stadig dominerende med 78,5 procent, men udviklingen går mod nettet. I forhold til 2007 steg det digitale marked med 112,5 procent, mens CD-salget faldt med 10 procent.
Pladeselskabernes nye tiltag med TDC Play erobrede 6 procent af omsætningen i sit første år. Pladeselskaberne og musikerne tjener ikke så meget på Play som på et reelt salg.
"Vi kan jo ikke tage det samme for at udleje musik, som for at sælge det," som Jesper Bay siger.
Men udover det, så tjener de individuelle pladeselskaber og musikere mindre, jo større en succes Play er. Der er nemlig afsat en fast sum penge, som skal deles ud i forhold til download. Hvis 50 downloader, skal summen divideres med 50, men hvis en million downloader, skal summen divideres med en million. Det lyder som en dårlig forretning.
"Det er en dårlig forretning, hvis det kanabiliserer salget af musik, men det er der endnu intet der tyder på. Det er ikke tilfældigt, at vi samarbejder med TDC. TDC har et ældre segment end andre teleselskaber, så vi ser Play som et sted, hvor lidt ældre mennesker kan afprøve det digitale musikunivers, og det segment går stadig meget op i at eje musikken. Der er en bevægelse blandt yngre musikbrugere mod, at ejerskabet ikke er så vigtigt. Men vi tror, at segmentet på 30+ bruger Play til at orientere sig i musik og derefter køber det på CD eller iTunes," siger Jesper Bay.
Siden iPod'en blev introduceret i 2001 er omsætningen i den danske pladeindustri næsten halveret fra 946 millioner i 2001 til 557 millioner i 2008. Omsætningen toppede med 1,1 milliard kroner året før iPod introducerede et større publikum for mp3-musik.