Uanset hvor alvorlig Oranges økonomiske situation end måtte vise sig at være, så er der ikke grund til at ligge søvnløs, hvis man er kunde hos Orange. Der er ingen fare for at telefonerne dør eller internetforbindelsen afbrydes.
? Det ville være meget usædvanligt, hvis tjenesten pludselig udeblev, selv om teleselskabet går konkurs, siger administrerende direktør Torben Rune fra telekonsulentfirmaet Netplan.
Ifølge Torben Rune skal man som kunde have meget tungtvejende grunde, før man bør tage drastiske skridt som eksempelvis at tegne dobbelt abonnement.
? Det skulle være absolut sidste udvej, før Orange ville slukke for strømmen. Der er ingen fortilfælde, hvor man har gjort det, og i Oranges tilfælde er man umiddelbart end ikke i nærheden af den situation, Worldcom eksempelvis er i, vurderer Torben Rune.
Selv om Worldcom er gået i betalingsstandsning, fortætter selskabet driften af tjenesterne.
Dobbelt internet er dobbelt så sikkert
Hvis der opstår et teknisk problem, efter at virksomhedens tele- eller internetudbyder er gået konkurs og har sendt teknikerne hjem, så vil man stå uden de ramte tjenester, indtil man kan få en anden udbyder.
Derfor bør man under alle omstændigheder have kontrakt med to udbydere samtidigt, hvis forretningen afhænger af en konstant forbindelse til internettet, argumenterer Torben Rune.
Som erhvervskunde er der faktisk ikke meget, man kan gøre, selvom man føler sig utryg ved situationen. Man er bundet af sin kontrakt, og selv hvis Orange måtte lukke, ville Orange sørge for at sælge kunderne videre.
Den ny operatør kan ikke ændre vilkårene i kontrakten, men kan vælge at opsige den på de betingelser, der står i den.