Vejledningen til at flytte digital signatur fra en computer til en anden er blevet nemmere at forstå og følge. Desuden er der nu lagt en test ud på nettet, så man har mulighed for at sikre sig, at ens overflyttede signatur er i orden.
Det oplyser TDC, der dermed har taget konsekvensen af de seneste dages voldsomme kritik af sikkerheden omkring den digitale signatur. Problemrne er opstået, når brugere har ville flytte signaturen fra en pc til en anden. I den forbindelse har flere brugere oplevet, at password-beskyttelsen er forsvundet.
I en pressemeddelelse understreger Markedsdirektør i TDC, Morten Brøgger, at problemet med den manglende adgangskode opstår, når brugeren har benyttet en anden metode til at flytte signaturen, end den TDC anbefaler. Bruger man for eksempel Microsofts standardværktøjer til import og eksport af filer, kan man gå glip af vigtige skærmbilleder undervejs. Det kan betyde, at der automatisk komme et 'flueben' i rubrikken »Gem password.«
»Vi har informeret om problemet på vores hjemmeside og forklarer her, at for at undgå sikkerhedsproblemer er det vigtigt, at man følger vores vejledning når man flytter sin digitale signatur mellem to pc'er,« skriver Morten Brøgger.
For fremover at undgå misforståelser ved flytning, kommer digital signatur i denne uge i en ny udgave, hvor nøglefilen er låst, sådan at det ikke kan lade sig gøre at bruge standardværktøjer til en overflytning af signaturen,
De brugere, der har den eksisterende version, hvor nøglefilen ikke er låst, kan få en opdatering, hvis de bruger TDC's værktøj til at flytte signaturen med, eller hvis de skifter password på TDC's hjemmeside. TDC kontakter nu alle brugerne via e-mail.