Microsoft betaler fem millioner dollar – godt 25 millioner kroner – for et special-modul, som danske Columbus IT Partner har udviklet til Microsofts eget økonomistyrings-program Dynamis AX.
Modulet, som går under navnet RCM, retter sig specielt mod kunder inden for detailhandelen, og bliver dermed en del af standardarsenalet i Microsofts ERP-system Dynamics AX. Samtidig indgår de to parter en strategisk aftale om migrering og markedsføring af det nye standardmodul.
Handelen er et resultat af fire års udviklingsarbejde i Columbus IT, som allerede har ført til, at mere end 200 Microsoftpartnere i dag sælger løsninger udviklet af Columbus.
En tilfreds koncernchef i Columbus IT, Claus Hansen, siger, at aftalerne med Microsoft vil få stor betydning for virksomhedens fremtid.
»Vi har indgået en samarbejdsaftale med Microsoft, hvor vi arbejder på en række vertikale løsninger. Det får i høj grad indflydelse på vores fremtid som ERP-partner. Vores opgave er ikke at levere standardfunktionaliteter til kunderne. Det overlader vi til Microsoft. Vi vil i fremtiden fokusere på at komme endnu tættere på kundernes forretning. Det er der, vi skal skabe værdi,« siger Claus Hansen.
Microsofts danske produktchef for Dynamics, Per Christensen, siger, at købet af Columbus-løsningen er en del af Microsofts samlede produktstrategi for Dynamics, som vil stille softwaregigantens partnere stærkere overfor kunderne.
»Når en kunde køber ERP i dag, er der mere end nogensinde fokus på kundens konkrete behov. Partnere, der kender kundernes forretning i dybden, har større chance for at sælge end forhandlere, der har en mere horisontal tilgang. Derfor beder vi vores partnere om at udvikle løsninger, som er rettet mod udvalgte brancher. Det er det, Columbus IT har gjort, og som vi nu tager ind som standardfunktion i Dynamics AX,« siger Per Christensen.