Fra på mandag bliver danskerne bombarderet med budskaber som »Det offentlige - brug os på nettet« og »Det er godt nok smart« i en ny stor kampagne med tv- og radio-reklamer. Kampagnen med Lars Bom og Søren Fauli som frontfigurer skal få flere danskere til at bruge nettet i kommunikationen med det offentlige. Den koordineres af Den Digitale Taskforce og medfinansieres af ni partnere, deriblandt Told & Skat og Danmark.dk. Fra starten deltager 70 myndigheder i kampagnen, men flere ventes at komme til.
Ifølge tal fra Danmarks Statistik har 76 procent af befolkningen anvendt nettet inden for den seneste måned, men kun 43 procent har benyttet nettet til kontakt med offentlige myndigheder.
I juni 2005 konkluderede rapporten »Digital kommunikation mellem det offentlige og borgerne« at danskernes manglende kendskab til det digitale udbud er en barriere for anvendelsen. Den nye kampagne henvender sig især til de 30-60-årige, hvor 42 pct. stadig foretrækker telefonen når de skal i kontakt med det offentlige, mens 42 pct. foretrækker nettet.
»I Danmark er vi førende i verden inden for digital forvaltning, og udbuddet af offentlige services på nettet i Danmark er det højeste i Europa. Det er der bare mange danskere, der ikke ved, og det viser, at vi fremover kan gøre mere for at markedsføre vores løsninger. Danskerne er i andre sammenhænge flittige internetbrugere, men de får ikke det fulde udbytte af de offentlige tilbud på nettet, og en væsentlig grund er, at de ikke kender deres muligheder. Derfor er vi glade for, at mere end 70 myndigheder fra stat, amt og kommune sammen går ud og viser befolkningen bredden i de offentlige tilbud på nettet,« siger Thomas Nielsen, der er leder af Den Digitale Taskforce.
Kampagnen skal køre frem til november og består foruden tv- og radiospots også af avisannoncer og netreklamer. Der er også sendt 7.000 plakater og 70.000 foldere til offentlige ansatte, som opfordres til at informere borgerne om de digitale muligheder.
Målet i regeringens og de kommunale parters strategi for digital forvaltning er, at mindst 60 pct. af borgerne og mindst 95 pct. af virksomhederne i 2006 skal bruge offentlige digitale serviceydelser.
»En mere effektiv udnyttelse af selvbetjeningsløsninger på nettet vil give store fordele til både borgerne, virksomhederne og den offentlige sektor. Nøglen til disse fordele er udbredelse af digital signatur, som ca. 400.000 danskere har i dag. Vi skal have dette tal yderligere i vejret, og forudsætningen for det er, at de offentlige myndigheder tilbyder nye tjenester på nettet med brug af digital signatur,« kommenterer videnskabsminister Helge Sander.
Henholdsvis 95 procent af kommunerne, 90 procent af amterne og 75 procent af myndighederne i staten har i dag digitale blanketter på deres hjemmesider.