Selvom det offentlige hvert år bruger 13 milliarder kr. på at købe it og nye systemer kommer der kun få mærkbare resultater ud af det. Det kan skyldes at mange medarbejdere i den offentlige sektor mangler den viden og kunnen, der er nødvendig for at anvende den ny teknologi på en smartere og mere effektiv måde.
For at medarbejderne kan matche de stigende it-krav har staten lanceret en ny uddannelsesstandard, det offentlige kompetencebevis (DO IT) hvor i princippet samtlige 100.000 offentlige ansatte er i målgruppen. Center for Digital Forvaltning (CEDI) vil nu sammen med 4D Konsulenterne tilbyde samtlige offentligt ansatte en opkvalificering ud fra den nye standard DO IT.
Helt konkret vil de offentlige ansatte blive tilbudt undervisning i det modul der hedder 'Digital forvaltning' og blandt andet lære om digital signatur, selvbetjenings-løsninger og systemanvendelser. Det hele er en del af PC-kørekortet og sammen med digital forvaltnings modulet får man Det Offentlige IT-kompetencebevis (DO-IT).
»Vi tror selvfølgelig ikke at et uddannelsesforløb med et par dages undervisning alene skaber mirakler men med det offentlige IT-kompetencbevis bliver der sat et nyt fokus og en ny standard, som jeg ikke et øjeblik er i tvivl om vil kunne løfte et helt område, hvis samtlige ansatte går i gang,« siger direktør Michael Karvø, Center for Digital Forvaltning.
Center for Digital Forvaltning og 4D Konsulenterne har sammen udviklet en pædagogisk metodik, der skal sikre, at de offentlige ansatte får maksimalt udbytte af uddannelsesforløbet.
»Alle kan formidle lidt udenadslære om it, men det kræver noget særligt også at kunne forstå det og bruge det i praksis - og kun på den måde skaber det værdi for de offentlige arbejdspladser,« siger direktør Morten Baron, 4D Konsulenterne.