En ny henstilling fra EU-Kommissionen skal sikre, at der tages hensyn til privatlivets fred og retten til databeskyttelsen ved anvendelsen af RFID-teknologi. Der er allerede over seks milliarder af de passive radiobrikker i alle slags hverdagsgenstande lige fra køleskabe til buskort. De passive brikker aktiveres først i det øjeblik, de kommer i nærheden af en læseenhed, som derefter kan udlæse de data der er gemt på brikken.
Radiobrikker bliver spået en stor fremtid, fordi almindelige genstande pludselig bliver »intelligente« ved, at de forbindes til et net, og der udveksles information. Det kan være køleskabe, der kan fortælle, at mælken er over sidste holdbarhedsdato eller fødevareemballage, der advarer forældre om mulige allergier.
Men teknologien kan også misbruges til overvågning. F.eks. kan man udlæse indholdet af en indkøbspose fra supermarkedet ved at køre en håndscanner hen over den, hvis alle varerne er udstyret med radiobrikker.
»De europæiske forbrugere må kunne stole på, at privatlivets fred forbliver intakt, når RFID-teknologien gør brug af personoplysninger, også når teknologien udvikler og ændrer sig. Kommissionen vil derfor have, at RFID-teknologien gør det muligt for forbrugerne at bevare kontrollen over deres personoplysninger,« siger EU-kommissær Viviane Reding.
Den nye EU-henstilling opstiller en række principper for beskyttelse af privatlivets fred i forbindelse med brug af radiobrikker. Forbrugerne bør bevare kontrollen, uanset om de varer, de køber i butikkerne, er udstyret med radiobrikker eller ej. Når forbrugerne køber varer med radiobrikker, bør disse deaktiveres automatisk, øjeblikkeligt og uden omkostninger på salgsstedet, medmindre forbrugerne udtrykkeligt selv vælger, at radiobrikkerne skal forblive aktive.
Desuden skal virksomheder og myndigheder, der bruger radiobrikker, informere forbrugerne om, hvad brikkerne bruges til. Læseenhederne skal forsynes med tydelig mærkning og der skal indføres et fælles europæisk mærke, der tilkendegiver, at en vare er forsynet med radiobrik.
EU forventer at den europæiske andel af verdensmarkedet for radiobrikker nå op på 35 pct. i løbet af de næste otte år. På dette tidspunkt vil verdensmarkedet havde en værdi på omkring 150 mia. kr., anslås det.