E-bøger er fremtiden indenfor forlagsbranchen. Det mener firmaer som Adobe og Microsoft, der konkurrerer på markedet for læse- og distributionsprogrammer til e-bøger. Modellen er den samme, som kendes fra andre slags programmer. Brugeren - i dette tilfælde læseren - kan hente et gratis program, der viser indhold fra Nettet. Sælgeren - altså forlaget - skal købe en dyr server, der præsenterer indhold i det valgte format.
I Adobes tilfælde hedder læseprogrammet Acrobet eBook Reader og er netop kommet i version 2.0. På forlagssiden kræves en noget større løsning, Adobe Content Server, der også netop er lanceret i version 2.0. Programmet organiserer PDF-filer og forbereder dem til distribution og salg over Internet.
Med den nye version af Adobe Content Server kan sælgeren vælge, om bogen må kopieres, udskrives eller læses højt hos modtageren. Det er også muligt at indstille, at kopien kun må åbnes eller kopieres et bestemt antal gange, eller at filen udløber efter et bestemt antal dage.
Samtidig med lanceringen af de nye versioner har Adobe defineret sine to vigtigste målgrupper; studerende og mobile forretningsfolk. Softwarefirmaet erkender dermed, at det bliver faglitteratur og ikke skønlitteratur, der skal hjælpe e-bøger med at få det store gennembrud. I stedet for at slæbe rundt på tunge bøger kan studerende downloade e-bøger til deres bærbare computer.
Adobe har indgået en aftale med BarnesandNoble.com om salg af nye PDF-baserede e-bøger, og softwarefirmaet vil også selv tilbyde forskellige titler til salg på sit website.
(Kilde: Wired)