Ifølge en aktuel Accenture-analyse er det kun en femtedel af danskerne, der synes at det offentlige gør et godt stykke arbejde med den digitale forvaltning. Det undrer ikke Nicolas Fredriksen, der er indehaver af den private hjemmeside www.telepristjek.dk. Han har længe kritiseret It- og Telestyrelsens måde at vejlede mobilkunderne på. Mobilprisguiden på it-borger.dk er så fejlbehæftet, at mobilkunderne bliver vildledt i stedet for at blive vejledt, mener han.
»Telestyrelsens prisguide på it-borger.dk er desværre et godt eksempel på, at borgernes tiltro til den offentlige forvaltning skader borgerne selv. Prisguiden er fuld af fejl hvilket medfører, at mobilkunderne ofte bliver tilrådet mobilabonnementer der er meget dyrere end det niveau Telestyrelsen indikerer i sine beregnings-resultater. Telestyrelsens prisguide er et skræmmende eksempel på, at det offentliges ønske om at yde god borgerservice på nettet ofte er langt større end den kompetence de besidder,« siger Nicolas Fredriksen.
Han er derfor ikke overrasket over, at Accenture nu har afdækket stor utilfredshed med den digitale forvaltning.
»Dette er et signal politikkerne bør tage alvorligt og kigge nærmere på. Internettet rummer mange muligheder for både den offentlige og private service sektor. Der er imidlertid stor forskel på rammebetingelserne og konsekvenserne mellem den digitale forvaltning og den private service sektor. Hvis man i den private service sektor fejler, så går man konkurs. Hvis man i den digitale forvaltning fejler, så skader man borgerne,« slutter han.