Klumme: Udvikler, sig nej til dine kunder

Gode, simple produkter og hjemmesider drukner ofte i velmenende idéer. Hvis udviklerne kunne lære at sige nej til deres kunder en gang i mellem, så ville resultatet blive meget bedre, mener Mikkel deMib Svendsen. Læs hele klummen her.

Jeg har en stor personlig passion for simple produkter - produkter, der er designet til at udføre en bestemt og afgrænset opgave, og gør det godt. Ikke alt muligt andet. Bare det, som produktet faktisk er lavet til. Dette gælder både fysiske og elektroniske produkter. I denne kronik vil jeg fokusere på de elektroniske, som rent fagligt er det, jeg ved mest om.

En af de store udfordringer ved simple og gode elektroniske produkter kan formuleres meget enkelt:

Hvordan forbedrer man et simpelt produkt over tid, uden at gøre det mere kompliceret, uoverskueligt og i sidste ende mindre brugbart for dem, som produktet i første omgang var designet til?

Der er desværre ikke noget enkelt svar på dette enkle spørgsmål.

Et godt eksempel på et simpelt produkt fra min egen (søgemaskine-) verden er Google AdWords. Googles annonceprogram.

Da Google oprindeligt lancerede AdWords var det et meget simpelt annonceprodukt, som i modsætning til stort set alt andet på markedet på det tidspunkt, var lige til at gå til for de fleste. Gennemskueligt, transparent og let at bruge. Det krævede ingen omfattende træning, og de fleste kunne blive nogenlunde lige gode til det meget hurtigt.

Men det er snart mange år siden. Google fik naturligvis hurtigt en masse gode ideer til, hvordan produktet AdWords kunne "forbedres", og der kom også masser af gode forslag fra de mange kunder. Hvis "bare" man lige kunne dette, eller dette, så ville AdWords blive bedre. Men blev det så det?

Nej! I hvert fald ikke ubetinget.

Google vil sikkert mene, at AdWords i dag er et langt mere modent og velfungerende produkt. Det er heller ikke helt forkert. Og de mere erfarne brugere og specialister vil sikkert også sige, at AdWords i dag er bedre, end det var da det blev lanceret. Det kan man sikkert også godt sige, det er. Men det er også helt sikkert, at AdWords er blevet ekstremt meget mere kompliceret at bruge og endnu sværere, at forstå. Selv mange af dem der kalder sig "AdWords specialister" forstår ikke i detaljer, hvordan AdWords nuværende teknologi virker!

Gammelt er bedre

AdWords er i dag et produkt, der kræver mindst ligeså meget træning og erfaring at blive rigtig god til at bruge, som de komplicerede produkter AdWords ellers tog kampen op imod til at starte med. Dem, der er bedst til at bruge AdWords, er uendeligt mange gange dygtigere end dem, der er nybegyndere.

AdWords er såmænd ikke engang det værste eksempel. Jeg arbejdede tidligere i musikbranchen i mange år indenfor pladeproduktion. Og jeg laver stadig lidt en gang imellem. Så derfor holder jeg mig stadig opdateret med det vigtigste af det musiksoftware, jeg bruger.

Det har altid irriteret mig voldsomt, at softwareproducenterne i musikbranchen er så forbandet fokuseret på at lancere nye knapper frem for at gøre de knapper, der allerede findes, bedre. Sådan lidt firkantet sagt. Hver gang en ny version kommer på gaden, er den fyldt med nye knapper og funktioner, som leverandøren kan prale ad. Meget sjældent er en update fokuseret på, at rette fejl, stabilisere programmet, eller bare forbedre de funktioner, der allerede findes.

Jeg ved godt, det ikke er så sexet" at forbedre ting - der er ligesom lidt mere glamour over nye funktioner. Det skaber flere overskrifter. Bling bling. Men jeg er ikke sikker på, det altid sælger bedre.

Således kender jeg til flere softwareprodukter indenfor musikbranchen, hvor mange af de folk, der har købt originalproduktet, vælger at installere en ældre hacket kopi, fordi hackerne har forbedret den lidt ældre version så meget, at den i praksis fungerer markant bedre end leverandørens egen nyeste version af softwaren.

For et enkelt af de mere udbredte professionelle stykker musiksoftware jeg selv kender til, kører den hackede version 80% bedre end den købte! Det er da grotesk! Og det skaber altså ikke kundeloyalitet, skal jeg lige hilse og sige!

Men hvordan forbedrer man et produkt over tid - og det tror jeg alle forventer, at de fleste produkter gør (særlig de elektroniske), uden at gøre produktet mere kompliceret, uoverskueligt og svært at bruge? Hvordan undgår man, at et ellers godt og simpelt produkt som AdWords ender, der hvor det er gjort?

Folkene bag firmaet 37Signals har skrevet en fantastisk bog der heder "Getting Real" som stærkt kan anbefales til alle, der arbejder med "small applications" - eller online forretningsudvikling i almindelighed.

Bogen kan læses gratis på nettet eller købes i PDF eller trykt version.

37Signals er specialister i "small applications" og har udviklet en meget forfinet fornemmelse for, hvordan man fastholder enkeltheden i produkter. De skriver de bl.a. en hel masse om i deres bog. De lever det i høj grad ud gennem deres egne produkter, hvoraf Basecamp nok er det mest kendte. Det bruges i dag af over 1 million mennesker!

Et af de vigtige elementer er at sige nej til kunderne. Jeg ved godt, at det kan lyde meget negativt, og nogle vil måske også opfatte det sådan. Men det er netop i det forkrampede forsøg på at tilfredsstille alle, at man ender med, at et ellers simpelt og godt produkt bliver alt for svært for de fleste at bruge.

Man skal ikke være bange for at sige nej til de forslag, kunderne kommer med. På en pæn måde, naturligvis. Det er dig, der skal tage førertrøjen på, og bestemme hvor dit produkt skal udvikle sig hen. Naturligvis skal du lytte til dine kunder, og hvis rigtig mange ønsker noget bestemt, så skal du da bestemt overveje at give dem det. Men ikke altid.

Og det er ikke bare kunderne, du skal lære at sige nej til - det er også dig selv. Jeg kender i den grad problemet fra mig selv. Jeg får 100 gange så mange ideer, som mine ellers hårdtarbejdende udviklere kan nå at udvikle. Og det er nok også meget godt. For det giver mig så heldigvis tid til at tænke lidt mere over, om hver enkel lille del - hver enkel lille "forbedring" nu faktisk også er godt for produktet og alle kunderne, eller om det i virkeligheden skræmmer flere væk, end det trækker nye til.

Simple produkter er ikke nødvendigvis mindre funktionelle. Tværtimod. På samme måde som større mængder information ikke nødvendigvis har en større informationsværdi. Hvis jeg skal med bus nr. 3A fra Nordhavn er der langt større informationsværdi i at have 3'erens køreplan - og kun den, frem for et kæmpe opslagsværk med dem alle.

På samme måde er et program som Basecamp langt mere funktionelt for mig end Microsoft Project. Ikke fordi der er noget galt, som sådan, med MS Project. Det er bare så forbandet omfattende.

Med den meget begrænsede tid jeg bruger foran et projektstyringsværktøj, når jeg ganske enkelt aldrig at blive god til at bruge et komplekst produkt som MS Project. Jeg har prøvet. Basecamp har en helt flad indlæringskurve - det tager vel 5-10 minutter at lære, og så er der sådan set ikke mere i det. Men det kan det, jeg skal bruge - helt konkret. Og således er det langt mere værdigfuldt for mig, end MS Project.

Arbejd mindre, giv kunderne mindre og få lige så meget succes som 37Signals.

__


Mikkel deMib Svendsen er kreativ Direktør for SEO Supporten & deMib.com




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere