Hvis datamatikeruddannelsen skal vedblive at være en stærk it-faglig uddannelse skal der ske tre ting: Uddannelsen skal have en ny bekendtgørelse der skal give skolerne mulighed for med jævne mellemrum at justere indholdet af undervisningen, kernefagligheden skal oprustes ved at fagområderne programmering og systemudvikling styrkes og endelig skal udannelsesmodellen ændres så det gøres nemmere for de studerende der vil læse videre efter datamatikeruddannelsen. Det skriver Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) i en ny rapport.
Rapporten viser at der overordnet set er der tale om en velfungerende uddannelse. Den giver på trods af sin korte længde de studerende IT-kompetencer som er brugbare i store dele af IT-arbejdsmarkedet. Dimittenderne er både efterspurgte og værdsatte.
Men den nuværende bekendtgørelse er på visse områder forældet, slår rapporten fast. Det gælder især for IT-området, hvor udviklingen inden for systemudvikling og programmering, har betydet at bekendtgørelsens formuleringer og fagbeskrivelser er forældede. En ny bekendtgørelses rammer skal derfor i stedet gøres mere overordnede så de giver institutionerne større mulighed for selv at præge form og indhold, så de sikrer at undervisningen er på forkant med udviklingen inden for de enkelte fagområder.
Selvom datamatikeruddannelsen på forholdsvis kort tid giver de studerende en god og brugbar uddannelse, mener evalueringsgruppen dog at uddannelsen gaber over mere end dens længde berettiger. Det giver en stor stoftrængsel og gør profilen uklar i forhold til hvad en datamatiker fagligt set står for. Derfor skal vægtningen af uddannelsens fagområder programmering og systemudvikling styrkes, påpeger rapporten. Det vil forbedre dimittendernes kernekompetence og skærpe uddannelsens profil. Rapporten anbefaler at der indføres en selvstændig, ekstern eksamen i hver af de to fag. Det vil også styrke fagene og tydeliggøre den faglige profil, understreger rapporten.