Tro det eller ej. Microsoft, firmaet der formåede at gøre den ellers sjove Jerry Seinfeld til en trist oplevelse, har en guide til humor.
Via firmaets "Microsoft Education" kommer softwaregiganten med gode råd til, hvordan humor bliver til en professionel kompetence.
Microsoft inddeler sjove mennesker i fire kategorier:
- Generel brug af humor på en positiv måde.
- Brug af humor til at bringe folk sammen.
- Kan levere en joke på det mest effektive tidspunkt.
- Kan se humor i næsten alt.
Microsoft har også en løftet pegefinger. Der er visse faldgruber:
- Du kan ødelægge gruppearbejdet med utidig eller upassende humor.
- Humor kan bruges til at skøjte over reelle problemer.
- Humor kan være et våben til at kritisere andre med og skjule et angreb.
- Jokes kan bruges til at sprede sarkasme og kynisme.
- Dårlig humor kan blive set tegn på som umodenhed eller mangel på seriøsitet.
- Humor kan blive misforstået.
Omvendt giver Microsoft også bestemte tips til en bedre humor:
- Øv dig i at finde sjove ting. Gode emner er: dårlige chauffører, fejl, distræte personer og mærkelige ting på arbejdspladsen.
- At lave sjov med sig selv er en populær klassiker og skaber respekt.
- Du kan med humor lette en anspændt situation.
- Hav situationsfornemmelse for, hvornår humor er passende. Den bedste teknik for uøvede er at følge andre.
- Vær sjovere ved at overdrive, være skarp, vende ting på hovedet.
- Tillad andre at være sjov.
Microsoft Danmark har igen og igen vundet prisen som årets bedste it-arbejdsplads. Dette er ren spekulation - men måske det hænger sammen med humorguiden?