Hvorfor er det altid store, velrenommerede bureauer, der får opgaverne, når der skal laves branding- eller designopgaver?
Det spørgsmål har Malene Vejlsgaard stillet sig, og svaret er: Boblr.com.
Med hendes nye virksomhed kan hun være med til at demokratisere en ellers lukket branche, hvor det er sjældent, at små bureauer eller enkeltmandsvirksomheder der løber med kontrakterne.
Malene Vejlsgaard er tidligere direktør i bureauet Kontrapunkt, men med hendes nye portal håber hun, at hun kan være med til at forbinde virksomheder med dygtige folk uden for den etablerede bureaubranche.
”Det spændende er, at virksomhederne kommer til at vælge efter talentet – ikke bureaunavnet. Når de lægger en challenge ud, kan det lige så vel være en designstuderende fra Mumbai som et strategisk bureau fra Storbritannien eller en freelancer fra Danmark, der kommer med den bedste løsning,« forklarer Malene Vejlsgaard til Børsen.»Tænk hvis en studerende fra Ghana kunne vinde en 80.000 kr.’s opgave for et dansk firma. Det ville da være fantastisk.”
Rolig start
Boblr.com er lige gået i luften, og tilslutningen er fortsat lille. Der er kun fem design- og brandingopgaver at byde på. For eksempel fra Dong og Magasin. Førstnævnte tilbyder en kontrakt på næsten 100.000 kroner, hvis der dukker et kvalificeret bud op.
Brugerbasen er dog så småt i gang med at vokse sig stor. Der er i øjeblikket 2000 tilmeldte. Det er folk på hver deres side af skrivebordet. Altså både kreative individer og bureauer. De tilmeldte kommer fra Danmark men også USA, Storbritannien og Indien.