Mobilbeskeder tordner frem

Danskerne sendte næsten to en halv milliard SMS'er i det forgangne halvår. Det er en vækst på 63 procent. Samtidig steg brugen af billedbeskeder 354 procent. Gratis SMS'er har betydet, at Telias markedsandel nærmest er eksploderet.

Danskerne fortsætter med at tage de mobile tekstbeskeder til sig. I det forgangne halvår blev der i gennemsnit afsendt tre SMS-beskeder om dagen fra hver danske mobilabonnent. Det er en stigning på hele 63 procent målt i forhold til 1. halvår af 2003. I alt sendte danskerne 2,47 milliarder SMS-beskeder.

Også antallet af billedbeskeder, de såkaldte MMS'er, er steget voldsomt. I 1. halvår af 2003 blev afsendt omkring en halv million beskeder. I 2. halvår steg det tal til 2,3 millioner.

Brugen af beskederne er øget hos samtlige selskaber, men især svenske Telia er stormet frem på markedet. Selskabets kunder sendte ni sms-beskeder om dagen, hvilket er tre gange så meget som gennemsnittet. Det har gjort Telia til den største operatør på det marked, hvor Telia nu sidder på 33 procent. Sonofon er næststørst med 18 procent, efterfulgt af Telmore med 14 procent og TDC med 13 procent.

Ikke overraskende er det i høj grad privatkunderne, der sender SMS-beskederne. Mens Telias kunder i snit sender 9 beskeder om dagen, tegner Telmores kunder sig for fire stykker. TDC-kunderne ligger helt i bund med kun godt en besked om dagen, mens Sonofons kunder sender 2,3 SMS-beskeder i gennemsnit.

Den store Telia-fremgang kommer efter, at selskabet i det seneste år har satset meget hårdt på at få fat i netop de kunder, der sender mange SMS-beskeder. Det er sket via introduktionen af Telia Xpress - et abonnement hvor folk for 120 kroner om måneden får frit forbrug af SMS'er. Til gengæld ligger minutprisen på 1,20 kroner højt i forhold til discount-konkurrenterne CBB, Telmore og Tele2. I øjeblikket har Telia 150.000 kunder via Telia Xpress.

Administrerende direktør for Telia Mobil i Danmark, Jesper Brøckner forklar, at fordi selskabet hverken er nummer 1 eller 2 på det danske marked, er strategien meget aggressiv. Det har betydet, at Telia har fået mange såkaldte »high-spenders« fra de andre teleselskaber.

»Vi har en udfordrerrolle i Danmark. Vores mål er at angribe alle de modne markeder, hvor der er et stort forbrug, med tilbud, som er helt anderledes end de øvrige udbyderes. Til gengæld vil vi ikke gå ind og være first-mover på nye markeder, som først skal drives i gang,« siger Jesper Brøckner og hentyder til TeliaSoneras udmelding for en uge siden om, at 3G-lanceringen i Danmark er udskudt på ubestemt tid.

Ifølge Telia-chefen er der flere tilbud i stil med Telia Xpress på vej. Blandt andet har selskabet lanceret et tilbud, som han selv kalder »unikt på markedet« rettet mod erhvervskunder, som nu kan tale gratis mellem mobiltelefoner og fastnet blandt virksomhedens medarbejdere.

Hos Telias konkurrent Tele2, der også går efter privatkunderne, har man ingen intentioner om, at matche Telias tilbud og tilbyde frit forbrug af SMS'er. Selv om Tele 2 ellers tilbyder sine fastnet-kunder gratis-telefoni om søndagen.

»Det er en effektiv måde at få kunder på. Men omkostningerne er svære at styre, når man ikke kender kundens forbrug. Derfor vil vi hellere konkurrere på prisen alene og have en enkel struktur,« fortæller Tele2's direktør i Danmark, Niclas Palmstierna og uddyber:

»Udfordringen er at få kunderne til at bruge andre tjenester. Vores tilbud om gratis fastnettelefoni om søndagen har givet en meget stor tilstrømning af kunder. Men de betaler jo for at ringe de øvrige dage..«

Telia Mobiles Jesper Brøckner erkender problemet. Hver gang kunderne sender en besked til en kunde i et andet net, koster det Telia 20 øre:

»Han har da ret. Det er meget stor udgiftspost for os. Men rent faktisk giver det et lille plus, når man lægger tallene sammen, selv om det ikke er særligt stort. Det kommer, fordi kunderne også sender MMS-beskeder og bruger GPRS. Og de tjenester tager vi altså penge for,« siger Jesper Brøckner.

I modsætning til konkurrenterne koster det ikke noget at få sin mobiltelefon GPRS-enabled hos Telia. Abonnenter betaler dog for den mængde data, de downloader. Samtidig koster det - i lighed med kunderne hos andre selskaber - Telia-kunderne tre kroner at sende en MMS-besked.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere