Sikkerhedsfirmaet SORBS, som registrerer og blacklister mailservere, var skyld i, at et ukendt antal kunder hos TDC Erhverv i går fik deres emails retur, efter at have trykket på send-knappen. SORBS havde blacklistet en af TDC's mailservere som spamserver, og det er ikke første gang.
Tilbage i december oplevede mange kunder hos TDC Erhverv at få sin epost retur, fordi en mailserver hos TDC var på listen over kritiske spamservere. At være "bad standing" hos SORBS, betyder nemlig, at flere firmaers spamfiltre sorterer mails fra, som står opført i den internationale database, der holder øje med, hvor spammail kommer fra og stopper den videre færd.
Torsdag var TDCs server så på listen igen og et ukendt antal erhvervskunder oplevede problemer med at sende email i op til 6 timer. TDC kender endnu ikke omfanget af problemet, men siger, at det nu skulle være løst.
Hos TDC er man uforstående over, hvorfor serveren for anden gang på to måneder, er blevet sat på listen:
»Vi kan ikke forklare hvorfor, « siger salgschef hos TDC Erhverv, Kim Høse Jensen i dag til ComON.
Tilbage i december sagde han til ComON, at man var i dialog med SORBS, for at undgå at det skulle ske igen. Men det har åbenbart ikke virket efter hensigten.
»Vi har nu bedt om en redegørelse fra SORBS, men har endnu ikke fået svar,« udtaler Kim Høse Jensen, der heller ikke kan oplyse om, hvor mange erhvervskunder der i går blev berørt.