Navn: Citroën
Adresse: http://www.citroen.dk
Emne: Biler
Beskrivelse: Det er sjældent at en bilfabrikants hjemmeside finder vej til web-guiden. Når det alligevel er sket for Citroën, skyldes det, at firmaet har skabt en usædvanlig vellykket og informationsrig dansk hjemmeside. Her er både noget for førstegangskøberen og bilentusiasten. Inddelt i logiske kategorier som "Brugte biler", "Prisliste" og "Nyheder" finder man informationer fra firmaets verden, præsenteret i en meget læse- og brugervenlig form. Citroën's hjemmeside forvirrer ikke brugeren med unødvendige navigationsmuligheder, men indeholder allerede på første skærm en komfortabel styringskonsol, der gemmer links til alle sektioner og forbliver fremme, indtil man forlader hjemmesiden.
Design: Den flotte styringskonsol i skærmens nederste ramme består af et stort antal små billeder, der sammen danner den færdige konsol. Citroën har indbygget mange små effekter i konsollen; en lille lampe lyser rød, når man bevæger musepilen hen over knapperne, og grøn, når man klikker på knappen. Denne "mouse-over" effekt bruges på mange hjemmesider, men inddelingen i mange små billeder betyder, at Citroën's hjemmeside trods effekterne ikke bliver for tung at hente. Hjemmesiden har et flot og overskueligt design, der betyder at man utroligt hurtigt lærer at finde rundt på siderne.
Opdatering: En sektion med titlen "Nyheder" gemmer de seneste nyheder fra bilfirmaet. Man kan vælge mellem de seneste pressemeddelelser eller kampagnenyheder med nye modeller og servicetilbud. En anden sektion, der tilsyneladende opdateres ofte, findes under "Sport", hvor man finder nyheder fra motorsportens verden.
Links: Klikker man på kategorien med samme navn forventer man måske at finde en lang liste med bilrelaterede Internet-adresser. Og overskriften "Interessante sites" skuffer da heller ikke. Derunder kan man læse, at listen indeholder gode og håndplukkede links. Men - fortegnelsen indeholder kun links til Citroën's officielle hjemmeside og afdelingerne i andre europæiske lande. Lidt skuffende.
Omfang: Foruden informationer om nye modeller, servicetilbud og priser, som man nok forventer på en sådan hjemmeside, finder man også en fortegnelse med 80 forhandlere over hele Danmark og en søgbar database over brugte Citroën-modeller, der tilbydes hos forhandlerne. Klikker man på "Historie" serveres en meget kort opsummering af bilens historiske udvikling og adresserne på fem danske klubber, der forhåbentlig kan fortælle lidt mere om bilens historie - ingen af klubberne er dog tilsyneladende på Internet. Fra hjemmesiden kan man også bestille brochurer med firmaets biler.
Samlet vurdering: Citroën har skabt en meget brugervenlig og dejlig lettilgængelig dansk hjemmeside, som indeholder de informationer, som man forventer hos et bilfirma. Det betyder dog ikke, at der ikke findes muligheder for forbedringer. Det kunne eksempelvis være praktisk, hvis man kunne bestille ekstra-tilbehør direkte fra hjemmesiden. Klikker man på "Chat" finder man mod forventning ikke en chat-kanal, men et indlægs-baseret diskussionsforum, der endnu mere misvisende kaldes for et "Bulletin Board System" eller BBS. Internet-brugere, der kan huske det antikke begreb "Sysop", vil nok krumme tæer ved at høre en simpel opslagstavle blive betegnet som et BBS. I det mindste ser forummet ud til at være fyldt med et stort antal indlæg, hvoraf nogle også har en mere kritisk natur.