Tokyo Game Show er en stor japansk spilmesse og her er netop blevet fremvist 758 nye spil. Af dem var 168 til mobiltelefoner og det bekymrer de gamle spilproducenter, skriver New York Times.
Antallet af mobilspil er nemlig blevet fordoblet på et år, mens salget af spilkonsoller er gået tilbage.
At der udvikles nye mobilspil er i og for sig godt nok og branchen erkender også, at det er her, det største potentiale ligger.
Det, der vækker bekymring er, at mange mobilspil er gratis. Og det er Apples skyld, lyder det.
Apple har nemlig sat sig godt og grundig på mobilspil med deres iPhone, iPod Touch og ikke mindst App Store, hvor der i dag findes tusindvis af gratis eller næsten gratis mobilspil. Det kan traditionelle spilproducenter som Nintendo, Sony og Microsoft ikke hamle op med til deres spilkonsoller, hvor et spil typisk koster fra mindst et par hundrede kroner.
Kræver radikale ændringer
Kilder i branchen siger til New York Times, at Nintendo, Sony og Microsoft er nødt til at lave radikale forretningsmodeller og fokusere mere på software frem for hardware. Det er nemlig langt billigere og lettere at udvikle spil til for eksempel iPhone end til PlayStation3 og XBox.
Desuden skal det gøres langt lettere for brugerne at downloade spil.
I sidste uge meldte Nintendo ud, at de godt kunne finde på at gøre Wii-konsollen 20 procent billigere for at være mere konkurrencedygtige på et presset marked.