Hvis man skal tro denne artikel hos Gamesindustri.biz har Microsoft besluttet at droppe en af de vigtigste processorer i den kommende controller Natal. I stedet skal regnearbejdet nu klares af en af Xboxens egne processorer. Det kan gøre Natal billigere, men måske også langsommere.
Natal skal som bekendt omdanne spillerens bevægelser til styresignaler til spillet, og det kræver at billederne fra Natals kamera kan analyseres meget hurtigt og omdannes til en grov model af spillerens krop – et såkaldt ”bone system”.
Det er denne opgave, som den nu skrottede processor skulle varetage. Men nu skal Xboxen selv foretage behandlingen af billedsignalet.
Det betyder at produktionsomkostningerne for Natal bliver mindre – der spekuleres på en pris på 50 dollar. Men ydelsen skulle være den samme – den eksisterende system-lag skulle ligge på omkring 100 millisekunder.
Til gengæld betyder det så, at en del af Xboxens regnekapacitet skal afsættes til signalbehandlingen, men det er alligevel de færreste spil, som klarer at udnytte konsollens processorer 100 pct.
Og denne softwarebaserede løsning betyder også, at det bliver lettere for Microsoft at opdatere teknologien fremover. Det er straks sværere at udskifte en processor der er fast indbygget i Natal end at udsende en softwareopdatering.
Det skulle til gengæld også være rimelig sikkert at der ikke kommer Natal-understøttelse til ældre spil.