Ved et åbent hus arrangement i Sonys amerikanske hovedkvarter, advarede en af firmaets absolutte topchefer, Mike Abary, mod EEE-trenden. Det vil sige, den tendens til, at flere og flere går efter de helt små, prisbillige notebooks.
Som man blandt andet ser det ved Sonys egen 'VAIO', har det hidtil været sådan, at man i reglen betaler mere, jo mindre man vil have. Modsat biler og fladskærme koster små computere nemlig kassen omvendt proportionalt med deres størrelse.
Men med ASUS Eee PC'en kom der for alvor nye boller på suppen. Bevares, den har kun 7" panel og en 4Gb harddisk. Men den kommer med indbygget trådløst netværk og webcam, og til en (US) pris startende fra 399$, knap 2.000 danske kroner, er det spørgsmålet, om ikke ASUS og lignende småfyre ikke vil rende med en stor del af markedet for café-, hygge- og rejsecomputere.
Så kan man til gengæld tillade sig at køre en lidt større bærbar til skrivebordet derhjemme, i stedet for at gå på kompromis med sig selv.
Sonys Mike Abary kalder det "et kapløb mod bunden" og frygter, hvad den tendens vil gøre ved udviklingen på markedet. Vil der overhovedet være økonomi i, at udvikle minimale full-feature notebooks, hvis flere og flere forbrugere" lader sig nøjes" og søger mod de skrabede discountmodeller.
Vil denne tendens så i sidste ende føre til, at de relativt dyre små high-end notebooks bliver endnu dyrere, fordi der kun er et lille, eksklusivt kundepotentiale til dem?