Vi er vanedyr.
Når hjemmesider redesigner, bliver det oftest mødt af læser-kritik, og den samme loyalitet og konservatisme klistrer sig især til søgemaskiner.
En undersøgelse viser, at Google kan beholde sin position i lang tid endnu, alene fordi folk har vænnet sig til Google-universet.
Undersøgelsen er lavet af usability-firmaet Catalyst Group. Resultaterne er baseret på svar fra 12 personer og eye-track undersøgelser af deres færden på Bing og Google.
De 12 personer bruger til daglig Google som deres foretrukne søgemaskine.
Efter testen svarede fire, at de generelt var mere imponeret af Bing. De resterende 8 svarede, at de ville blive ved med at bruge Google - enten fordi de har vænnet sig til Google, fordi de bruger andre Google-tjenester eller fordi Bings forbedringer ikke er nok til, at de vil vende Google ryggen.
Men faktisk siger flere af de deltagende, at Bing slår Google på punkter som designet, placeringen af funktioner og filtreringsmuligheder. Google havde et lille forspring, når der blev spurgt til resultaternes relevans.
12 personer kan næppe siges at være repræsentativt for alle brugere, men den medfølgende eye-track-undersøgelse af brugernes bevægelser på hjemmesiderne underbygger resultaterne.
For eksempel kunne brugerne meget mere intuitivt finde frem til filtreringsmulighederne til venstre på siden hos Bing. De lettere ved at overse de samme filtreringsmuligheder hos Google, som er placeret i toppen. Bing kan også blære sig med, at brugerne bruger mere tid på reklamerne på siden.