Microsoft har startet sin hidtil største globale reklamekampagne under overskriften »Start something«. I de kommende 15 måneder skal 51 forskellige tv-reklamer, 39 magasin-annoncer og 250 online-reklamebannere i 11 lande fortælle om fordelene i det efterhånden tre år gamle styresystem Windows XP. Danmark er dog ikke blandt de 11 udvalgte lande.
Det gennemgående tema i kampagnen er de kreative muligheder i Windows med slogans som »Start something curious«, »Start discovering lost cities« og »Start feeding your brain«. Et vindue over hjertet skal symbolisere at brugerne skal kunne udleve alle deres inderste ønsker med Microsofts software.
Med en markedsandel på mere end 90 procent behøver Microsoft ikke umiddelbart frygte konkurrence på markedet for styresystemer, men den nye kampagne kan være vendt mod Apple, der snart introducerer sit længe ventede Mac OS X 10.4 Tiger.
Kampagnen til flere hundrede millioner dollar kan også være et forsøg på at skabe større interesse omkring den næste version af Windows, Longhorn, der ventes på markedet i slutningen af 2006 - altså samtidig med, at den nye reklamekampagne slutter.