Apple er i krigshumør i øjeblikket.
Først gik æble-producenten i clinch med Adobe på grund af Flash, og nu lader det til, at Apple er på vej i nærkamp med Google.
Slagmarken er reklamer på mobiltelefoner.
Her har parterne tidligere krydset klinger, da begge firmaer viste interesse for firmaet AdMob, som har fundet en god metode til at lægge reklamer på mobile hjemmesider og i apps. Google endte med at købe AdMob for et milliardbeløb.
Og det er stadig AdMob striden handler om. Ifølge flere medier har Apple ændret sine betingelser, så firmaet kan holde Googles reklameplatform ude i kulden og væk fra det lukrative reklamemarked, som iPhone er blevet.
Engadget tolker små ændringer i Apples betingelser i det nye styresystem, iOS4, som en måde at spænde ben for Google. Hvis tolkningen af betingelserne er korrekte, så betyder det, at AdMob ikke får adgang til statistik og analyser for de reklamer, som de indlejrer i iPhone apps. Det vil gøre reklamerne næsten ubrugelige for annoncører. Netop iPhone er ellers hurtigt blevet AdMobs største reklamemarked.
Apple har ikke bekræftet tolkningen af deres ændrede betingelser.
Men da Apple i denne uge præsenterede iPhone 4, var der en anden lille drillende kommentar til Google: Apple giver i fremtiden iPhone-ejere mulighed for at fravælge Google som søgemaskine og anvende Bing eller Yahoo i stedet.