Tusinder af spillere af online-spillet World of Warcraft har mistet deres figur til en virtuel pest, der i øjeblikket hærger på visse af spillets servere.
Oprindeligt troede man, at den virtuelle pest var et resultat af en programmerings-fejl på en server, der for nylig blev føjet til netværket. Men nu ser det ud til, at pesten er skabt af spillere, der har spredt den ud på netværket.
World of Warcraft er verdens største online-fantasyspil. Det spilles ifølge Blizzard Games af mere end 4 millioner mennesker verden over.
For at holde spillet i gang, tilføjer Blizzard hele tiden nye lokationer til spillet. En af dem "Zul'Gurub dungeon", blev tilføjet for nylig, og her kan spillerne få mulighed for at kæmpe mod blodguden, Hakkar.
Når spilleren slår Hakkar ihjel, bliver han ramt af en blodpest fra Hakkar, som resulterer i at svagere figurer dør øjeblikkeligt.
Man har hele tiden troet, at pesten var begrænset til området lige omkring Hakkars lig, men nu har det vist sig, at kvikke spillere har fundet ud af at inficere et virtuelt kæledyr med sygdommen. Dette kæledyr blev så sluppet løs i orkernes hovedby, Ogrimmar, og det har resulteret i at pesten nu spreder sig hurtigt.
Den første server, der blev ramt af pesten, er serveren Archimonde, men på nuværende tidspunkt har den spredt sig til mindst to andre servere.
Ifølge BBC rapporterer flere World of Warcraft diskussionsforum, om at gaderne i de virtuelle byer ligner "katastrofezoner" med hundredevis af døde figurer.
Blizzard vil genoplive alle de figurer som er døde som følge af den virtuelle pest. Samtidig har selskabet forsøgt at dæmme op for pesten ved at genstarte servere og lagt rettelser på dem.
Alligevel rapporter flere sites, ifølge BBC, om at isolerede udbrud af pesten igen spreder sig.