Mange havde ventet med spænding på Facebooks første store udviklerkonference F8 i denne uge. Og verdens største sociale netværk skuffede da heller ikke forventningerne. Facebook præsenterede en række nye initiativer, der skal gøre Facebook til en helt central del af web-oplevelsen. Det tolkes som et direkte angreb på det dominerende Google.
”Vi arbejder hen mod et web, hvor standarden er social. Hvis du ser et par år tilbage eller bare kigger på i dag, så er web i mange tilfælde ikke designet til at udnytte dine venner. De forventer ikke at du har en rigtig identitet, men vi vil se det trænge ind mere og mere,” sagde Facebook-stifter Mark Zuckerberg ifølge BBC.
Han mener, at nettet befinder sig ved en skillevej – og hans vision for fremtiden er, at du skal bruge dine venner til at guide dig online. Det betyder samtidig, at man bliver mindre anonym på nettet – og Facebook ser sig selv som dem, der skal samle og forvalte alle disse personlige oplysninger.
Den centrale del er den nye Open Graph protokol, hvor almindelige websider kan udstyres med en ”Like” knap. Dermed kan almindelige websider altså integreres med det sociale netværk.
Brugerne kan så anvende knappen til at indikere, at de kan lide bestemte artikler, billeder eller varer på en webside.
Disse informationer bliver så gemt hos Facebook og kan bruges af andre websteder til at skræddersy indholdet til den enkelte brugers præferencer.
Resultatet bliver et personaliseret internet, ifølge Facebook, hvor indholdet er tilpasset dig og dine venners smag og interesser.
Levi's vil eksempelvis bruge ”Like” knappen i sin online-butik og udvikle en ”friend” store, hvor du kan se dine venners favorit-produkter og købe ind sammen med dem. CNN, ESPN og filmdatabasen IMDB vil også bruge den nye funktion.
Facebook har allerede mere end 400 millioner brugere – heraf 70 procent uden for USA.