Google forhandler om at købe San Francisco-firmaet DocVerse for 25 millioner dollar. Det skriver TechCrunch. Dermed tyder alt på, at Google forbereder et nyt angreb på Microsoft inden for online-kontorprogrammer.
DocVerse er stiftet af to Microsoft-veteraner, Shan Sinha og Alex DeNeui, som blandt andet har arbejdet med produktstrategi for SQL Server hos softwaregiganten.
Hovedproduktet hos DocVerse er et plug-in til Microsoft Office, som gør det muligt at dele og bearbejde Word, Excel og Powerpoint dokumenter over nettet. ”Make Word, PowerPoint and Excel work like Google Docs,” lyder det således på hjemmesiden.
Det betyder bl.a. at arbejdsgrupper kan redigere det samme dokument simultant online eller offline og DocVerse sørger så for at synkronisere ændringerne.
Google har allerede sin egen online-kontorpakke, men firmaet er formentlig interesseret i den teknologi, der integrerer DocVerse med Microsoft Office.
Hvis Google køber DocVerse og indbygger teknologien i sin egen online-kontorpakke, ville det altså betyde, at Google Dokumenter får en betydelig tættere integration med Microsoft Office end det er tilfældet i dag.