Det seneste år har været en katastrofe for B&O. På trods af nedskæringer, fyringer og fokus på kerneområder kommer Struer-virksomheden ud med et tab på 523 millioner kroner. Det er værre end forventet. Det viser det netop offentliggjorte årsregnskab.
Tabet skyldes blandt andet fald i omsætningen fra 4,1 milliard til 2,8 milliard kroner.
Ledelsen forventer, at næste år vil gå i nul og regner med, at de nedskæringer der er foretaget i år vil hjælpe dem til det mål. Ledelsen i B&O har længe beskyldt finanskrisen for at være skyld i nedturen. Men både analytikere og almindelige kunder peger på, at designet og teknologien står i stampe. B&O's nærmeste konkurrent, tyske Löewe, har klaret sig glimrende i krisen.
B&O er gået tilbage på markeder som Danmark, Tyskland og England. Seneste har Fona droppet B&O fordi de ikke kan sælge produkterne.
B&O har søsat strategien Pole Position, som de mener skal føre dem tilbage til profit. Strategien går ud på at fokusere på kerneområder. Senere i år kommer en ny familie af fjernsyn, som nemt kan drejes, så seeren sidder direkte foran. I løbet af det næste år vil der også komme nyt tv i Beovision 7 familien, ligesom et audioprodukt, en subwoofer, en telefon og et ur er på vej.