Den omdiskuterede antipirat-strategi, kaldet "three strikes", betyder, at det er internetudbyderen, der skal være vagthund over for kundernes download eller upload af copyright-beskyttet indhold. Bliver man som internetkunde grebet i det een gang, får man en advarsel, anden gang bliver forbindelsen suspenderet, og tredje gang bliver den kappet permanent. Modellen blev første gang formuleret i et forslag til en ny fransk lov.
Nu får "three strikes"-princippet opbakning fra resultatet af en ny britisk undersøgelse, der er baseret på 1.608 besvarelser. Heraf fremgår det nemlig, at hele syv ud af ti ville stoppe pirateriet, hvis de modtog en advarsel fra internetudbyderen om, at deres nettrafik var blevet fundet at være ulovlig.
Undersøgelsen viser også, at teenagere er mere tilbøjelige til at ændre deres netadfærd end ældre internetbrugere. 78 procent af mændene mellem 15 og 19 år oplyser, at de ville stoppe med ulovlig fildeling, hvis de modtag en advarsel. Tallet for mænd i aldergruppen 35-44 er til sammenligning 'kun' 57 procent.
Til gengæld føler hovedparten af de adspurgte sig trygge, når de sidder foran skærmen. Hele 68 procent af undersøgelsens deltagere mener, at det er højst usandsynligt, at de vil blive fanget i at uploade eller downloade ulovligt indhold, sådan som lovgivningen på nuværende tidspunkt er skruet sammen.
Resultaterne er en del af en undersøgelse, kaldet 2008 Digital Entertainment Survey, foretaget af advokatfirmaet Wiggin, der er specialister i medier og teknologi. Wiggins klientdatabase tæller blandt andet BPI (British Phonographic Industry), Paramount Pictures, Virgin Media, 20th Century Fox Film Corp., og Warner Brothers.
2008 Digital Entertainment Survey kan læses i sin fulde længde (249 sider) ved at klikke her.