Lykkelig kunde: "De røvhuller"

Hun er en lykkelig kunde, reklamerer en øreauktion. Men det er hun ikke, afslører ComON. Forbrugerombudsmanden går i aktion mod flere firmaer.

Forbrugerombudsmanden har forgæves forsøgt at få to øreauktioner til at leve op til dansk lovgivning.

Det drejer sig om Mr123.com og Ziinga.dk, hvor man kan byde få ører på auktioner, hvor et ur tikker ned, til auktionen slutter. Når en ny person byder - et bud koster et antal kroner - kommer der ekstra tid på uret. En kunde kan altså være heldig at få en billig vare, men i realiteten koster en vare typisk meget mere, end der står på hjemmesiden på grund af de mange bud. Konceptet er altså en form for lotteri eller pyramidespil.

Samtidig har en af øreauktionerne, Mr123.com, i flere tilfælde ikke leveret varerne.

Forbrugerombudsmanden melder om kort tid de to øreauktioner til myndighederne på henholdsvis Cypern og Malta, hvor firmaerne hører til, fordi de ikke har svaret på brevene fra Danmark.

Ulykkelig lykkelig
Både Ziinga.dk og Mr123.com melder om mange tilfredse kunder. Én af dem hedder angivelig Bettina Maria Andersen. Under siden "lykkelige vindere" på Mr123.com ser man et billede af en smilende Bettina Maria Andersen, hvor der står, at hun har vundet en dvd-afspiller til 6,60 kroner.

Er du den Bettina Maria Andersen, som har været kunde hos Mr123?

"Ja, det er jeg. De er nogle røvhuller," svarer Bettina Maria Andersen, da ComON ringer.

"Jeg vidste ikke, at jeg stod som en lykkelig vinder, for det er jeg altså ikke," uddyber hun.

Hun har ganske rigtigt vundet en dvd-afspiller til 6,60 kroner i oktober sidste år, men hun har aldrig modtaget den, siger hun. Oven i de 6,60 kroner har hun betalt for et antal bud - hvert bud koster op til seks kroner - og så har Bettina Maria Andersen desuden betalt en del for fragt, så prisen er i realiteten højere.

Over for ComON.dk lover Mr123.com nu, at Bettina får sine varer, men det har firmaets kundeservice også tidligere sagt til kunden i emails, som ComON har set.

I myndighedernes søgelys
Forbrugerombudsmanden, der sørger for at firmaer lever op til den danske lovgivning, er ligesom Bettina Maria Andersen utilfreds med øreauktionerne.

Det viser korrespondance, som ComON har fået aktindsigt i. Den viser, at SKAT har meldt ud, at øreauktionerne ikke kan betegnes som spil. Dermed skal øreauktionerne give 14 dages fortrydelsesret, mener Forbrugerombudsmanden. Eller også skal de have kundens samtykke til, at retten til at fortryde købet forsvinder. Det svarer til, når man i en sms-besked skal svare ja til, at fortrydelsesretten bortfalder, hvis man køber en service over mobilen.

Forbrugerombudsmanden, der sørger for, at firmaer lever op til dansk forbrugerlovgivning, sendte derfor i april et brev til Ziinga.dk og Mr123.dk med sin kritik.

”Forbrugeren skal aktivt give samtykke til, at fortrydelsesretten ikke gælder,” forklarer Camilla Mathiesen, fuldmægtig ved Forbrugerombudsmanden, til ComON.

De to øreauktioner, der begge har tekst på dansk, går dog tilsynelandende ikke så meget op i den danske ombudsmands syn på ret og rimeligt.

Mr123 svarede en måneds tid efter, hvor de høfligt forklarede, at de havde ændret reglerne, så kunden har fortrydelsesret på uafgivede bud. Ændringen var dog ikke tilstrækkelig, svarede Forbrugerombudsmanden. Øreauktionerne skal give fortrydelsesret på både budgivningen og retten til at afgive bud. Det vil altså rive grundlaget væk for øreauktionen, medmindre Mr123 indhenter samtykket til at fjerne fortrydelsesretten. Derefter blev Mr123 tavse. De har i hvert fald ikke svaret Forbrugerombudsmanden på brev nummer to, der satte en svarfrist på 1. juli.

Ikke svaret
Det lignende firma, Ziinga.dk, der hører hjemme på Malta, har end ikke svaret Forbrugerombudsmanden på det første brev fra april. Det står i kontrast til Ziinga.dk's kommentar til ComON sidste måned, efter webanalytikeren Jon Lund havde kritiseret Ziinga.dk og de andre øreauktioner i en rapport.

"Vi tager afstand fra at blive kaldt plattenslagere," skrev Lasse Jensen, kundeservice- og presseansvarlig hos Ziinga.com, til ComON i en mail.

Hele svaret til ComON kan læses ved at følge dette link.

Nu skriver Lasse Jensen til ComON, at firmaet aldrig har modtaget de to breve fra Forbrugerombudsmanden.

"Vi er aldrig blevet kontaktet af Forbrugerombudsmanden, og er meget uforstående overfor dette," skriver Lasse Jensen.

Han siger, at Ziinga.dk nu vil undersøge sagen nærmere.

"Vi ønsker på ingen måde at undgå dialog med Forbrugerombudsmanden, og står gerne til rådighed," skriver den presseansvarlige.

Sag for Cypern og Malta
Eftersom de danske regler er baseret på EU-regler vil Forbrugerombudsmanden nu få de maltesiske og cypriotiske myndigheder til at få de to øreauktionssider til at rette ind, når de ikke svarer på de danske breve.

”I Sydeuropa har de ferie i august, så i starten af september vil vi tage kontakt til myndighederne på Malta og Cypern for at få dem til at tage affære,” siger Camilla Mathiesen til ComON.

Taget røven på mig
Da ComON spørger hende, husker den 26-årige Bettina Maria Andersen i første omgang ikke, om hun selv har givet Mr123 et billede, men siden kommer hun i tanke om, at hun har givet dem et billede og sagt god for, at de kan bruge det. Firmaet fortæller også selv til ComON, at de kun bruger billeder, som kunderne selv har givet.

I dag er Bettina Maria Andersen ikke glad for at være en smilende reklame for Mr123.com.

"De har taget røven på mig," siger hun.

Bettina Maria Andersen, der til daglig arbejder som sekretær og administrativ medarbejder hos en VUC-skole, har vundet og modtaget to gavekort på 200 kroner og en bordgrill. Oveni har hun vundet - men aldrig modtaget - en pålægsmaskine, sandwichapparat, USB-nøgle med 16 GB, æggekoger, to morgenmadssæt med kaffemaskine og brødrister og dvd-afspiller - alle vundet i oktober.

Hun har betalt regninger på 900 kroner i alt for transport. Selv på et gavekort, der bliver sendt med email, er der et gebyr på 15 kroner. I alt har hun "i hvert fald" brugt 2000 kroner på Mr123.com, forklarer Bettina Maria Andersen. For de penge har hun fået to gavekort og en bordgrill; samt en masse besvær.

"Jeg hørte om det gennem nogle af mine venner. Så prøvede jeg det, og det virkede fint nok. Da jeg ikke modtog mine varer med posten inden for de tre til fem ugers leveringstid, så havde de nogle gode undskyldninger. Jeg vandt nogle gavekort, som jeg fik med email med det samme, så det virkede fint," forklarer Bettina Maria Andersen.

Spinkelt håb
Hun besluttede sig dog hurtigt for at vente med at bruge flere penge på Mr123.com, før hun havde fået alle varerne med posten. For en sikkerheds skyld. Så fulgte nogle måneder med emails frem og tilbage mellem Bettina Maria Andersen og øreauktionen, men hun venter altså stadig på et væld af varer.

I dag modtager hun blot irriterende mails fra tjenesten om, at hun stadig har bud tilbage på sin konto som endnu ikke er brugt. Hun har stadig, næsten et år efter hun vandt, et spinkelt håb om, at hun en dag vil kunne få nogle af hendes penge igen. Hun har for længst opgivet at se resten af hendes varer.

"Hvis jeg havde fået varerne og inden for leveringstiden, så havde jeg været tilfreds," forklarer hun.

Endnu en lovning
I et svar til ComON fortæller Mr123.com, at Bettina Maria Andersen vil få sine varer.

"Vores kundeservice vil kigge på hendes sag og fikse det. Forsinkelser i produktleveringen har været forårsaget af vores gamle logistiksystem, der ikke var så godt, som det burde, for produktordrer. Vi har opgraderet systemet nu, og tingene virker, som de burde," skriver Mikko Ollikkala fra Mr123.com.

I gammel korrespondance mellem firmaet og kunden, som ComON har set, lover firmaets kundeservice dog på samme måde at få sagerne i orden.

TV2's forbrugerprogram, Basta, har tidligere lavet en udsendelse om Mr123.com, hvor tv-stationen fortæller om andre eksempler på kunder, der ikke har fået deres varer. Også dengang lovede Mr123.com at få styr på leveringen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere