En aftale mellem Microsoft og Siebel om at kombinere det Microsoft-ejede Great Plains' ERP-produkter med Siebels CRM-produkter bliver næppe fornyet. Aftalen udløber til nytår. I stedet er Microsoft på vej med sit eget CRM-produkt, skriver Computer Reseller News' amerikanske søsterblad.
Nylige forhandlinger mellem Microsoft og Siebel har ikke ført til enighed mellem de to software-leverandører. Ifølge en Microsoft-repræsentant vil Microsoft og Siebel dog stadig supportere eksisterende kunder.
Microsofts planer om at gå ind i den lave ende af SMB-markedet er nu ved at blive udmøntede. Beta to-versionen af MS-CRM, som produktet hedder lige nu, sendes ud til betatestere i september, og flere detaljer om den kommende CRM-satsning vil blive afsløret på Great Plains' amerikanske forhandlerkonference i oktober.
Konflikten med Siebel afspejler Microsofts dilemma. Skal softwareleverandøren fortsætte med tocifrede væksttal, er det bydende nødvendigt, at der etableres nye forretningsområder. Microsofts opkøb af danske Navision skal ses i det lys.
Men de nye forretningsområder betyder, at Microsoft går i konkurrence med flere af sine software-partnere (ISV'er), som ellers skal være drivkraften i at udbrede Windows og det nye .Net-koncept hos virksomhedskunder. Microsofts nyeste ERP- og CRM-initiativer rammer virksomheder som SAP, Siebel og Peoplesoft, skriver det amerikanske forhandlerblad.