Niklas Zennström og Janus Friis fik verden til at opfatte kommunikation på en hel ny måde, da de lancerede Skype. Med den succes i ryggen var de klar til omdefinere måden verden ser fjernsyn på. Men den plan er langt fra fuldført.
I går skiftede Joost taktik for at give video-tjenesten tiltrængt fornyelse.
Fornyelsen består blandt andet i, at Joost har skrottet det program, som man tidligere skulle installere for at se videoer hos Joost.
Dermed er stifterne gået væk fra det oprindelige stykke software, som ellers var hovedtanken bag deres revolution af tv på internettet.
I stedet for programmet kan man nu se videoer direkte på hjemmesiden. Dermed adskiller Joost sig ikke meget fra mængden af video-tjenester på nettet.
Man skal dog installere et lille plugin, som kører i baggrunden, så der er ikke sagt helt farvel til den p2p-teknik, som har været projektet udgangspunkt.
Niklas Zennström og Janus Friis har forsøgt at medbringe deres koncept fra Kazaa og Skype, hvor tjenesternes brugere "hjælper" hinanden.
Ifølge Joost-direktør, Mike Volpi, skyldes ændringen feedback fra de hidtidige brugere.
I næste måned vil Joost dog lancere Joost i endnu en version af hjemmesiden, så der er to måde at se Joost på. Den kommende version er en "ren" Flash-udgave, hvor videoer vises på samme måde som hos andre videotjenester på nettet.
Men hvis man vil se videoer i høj opløsning - og på sigt direkte transmissioner - så skal man ifølge Mike Volpi holde sig til plug-in-versionen.
Andre ændringer
Joost har også forsøgt at gøre det lettere at finde det indhold, som man gerne vil se.
For det først er der lavet en simpel opdeling mellem film, tv-shows og musik. Denne opdeling var savnet i den gamle version. Det var simpelthen for svært at finde indhold, indrømmer Mike Volpi.
Derudover gør Joost et stort nummer ud af sidens sociale aspekter. Det er muligt at følge med i hvad venner ser, og man kan tippe hinanden, hvis man finder et interessant program.
Men når alle ændringerne er nævnt, så lader ikke til, at der er rettet op på Joosts største problem: indholdet.
Joosts indehold er stadig den samme blanding af indhold, som mange siden starten har kritiseret. Det vil sige blandingen af tegnefilm, musikvideoer, kendis-tv og amatør-dokumentarfilm. Krydret med sort/hvide film, hjemmelavede kortfilm og et væld af ultrakorte teaser-klip.
Så selv om Joost bryster sig af, at Joost har nettets største lager af lovlige videoer med 35.000 enheder, så kan man ikke se bort fra, at kvantitet i mange forbindelser ikke kan gøre det op for kvalitet.