I løbet af denne måned sendes selvangivelsen ud til danskerne sammen med et tilbud om at få en gratis digital signatur, der kan bruges til elektronisk selvbetjening hos det offentlige på nettet. I Randers Kommune sendes selvangivelserne ud den 19. marts, og samme dag åbner kommunen en ny elektronisk borgerservice, som gør det muligt for borgerne at kontakte rådhuset via hjemmesiden og automatisk kryptere og underskrive meddelelsen elektronisk.
Løsningen, der er udviklet af firmaet Logiva, er den første af sin art og skal åbne for elektronisk sagsbehandling over internet, som hidtil ikke har været muligt.
»Jeg er stolt over, at vi i Randers endnu en gang viser, at vi er blandt de førende kommuner på IT-området. Den her løsning giver borgerne helt nye muligheder. Du er ikke længere afhængig af kommunens åbningstider, men kan sidde i stuen klokken tre om natten og ændre dit skattekort, stille spørgsmål om pensionsberegning, ansøgning om nybyggeri eller sende en flyttemeddelelse, hvis du vil det,« siger Michael Aastrup Jensen, borgmester i Randers.
På kommunens hjemmeside kan borgeren gå ind på en side, hvor det er muligt at skrive en besked og vedhæfte dokumentation og blanketter - helt på samme vis som ved en almindelig e-mail. Men forskellen er, at beskeden automatisk krypteres og underskrives med brugerens digitale signatur.
»I starten vil det være de færreste, der har fået anskaffet den digitale signatur, og derfor er det tænkt ind i løsningen, hvordan borgeren udstyres med den. Vi linker direkte til den fra vores hjemmeside,« siger IKT-chef i Randers Kommune, Frank Madsen.
Han glæder sig over, at man endelig har nået målet om at lave sikker udveksling af informationer.
»Det er en halv snes år siden, man besluttede det, men det er først nu, vi har fået den digitale signatur, som gør det muligt,« siger han.